Πιο νεαροί οι δάσκαλοι από τους καθηγητές και με περισσότερα προσόντα
Γυναίκες και άνδρες εκπαιδευτικοί έχουν τις ίδιες περίπου πιθανότητες ν' ανέβουν τα σκαλιά της ιεραρχίας. Σε μικρότερη ηλικία προάγονται οι δάσκαλοι παρά οι καθηγητές, ενώ οι τελευταίοι έχουν λιγότερα προσόντα από τους συναδέλφους τους στα Δημοτικά. Όσο για τις επιδόσεις τους στις συνεντεύξεις, κανένας υποψήφιος διδάσκοντας δεν κρίθηκε ως εξαίρετος από την Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, αρκετοί όμως, πήραν τον χαμηλότερο βαθμό. Ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το προφίλ των προαχθέντων εκπαιδευτικών περιλαμβάνονται στην Ετήσια Έκθεση της ΕΕΥ για το 2010.
Τη συγκεκριμένη χρονιά διενεργήθηκαν 490 προαγωγές από τις οποίες οι 147 αφορούσαν τη Δημοτική και οι 343 τη Μέση Εκπαίδευση. Για προσωπικές συνεντεύξεις κλήθηκαν συνολικά 771 υποψήφιοι και όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Επιτροπή, «με την ισοπέδωση των βαθμολογιών για την οποία έγινε επανειλημμένα λόγος, η συνέντευξη απέκτησε ιδιαίτερη βαρύτητα». Προσθέτει, ακόμα, πως μια βαθύτερη μελέτη των προαγωγών της υπό ανασκόπηση περιόδου, επιβεβαιώνει παρατηρήσεις που έγιναν σε προηγούμενες εκθέσεις και ταυτόχρονα, φέρνει στην επιφάνεια χρήσιμες πληροφορίες:
Τη συγκεκριμένη χρονιά διενεργήθηκαν 490 προαγωγές από τις οποίες οι 147 αφορούσαν τη Δημοτική και οι 343 τη Μέση Εκπαίδευση. Για προσωπικές συνεντεύξεις κλήθηκαν συνολικά 771 υποψήφιοι και όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Επιτροπή, «με την ισοπέδωση των βαθμολογιών για την οποία έγινε επανειλημμένα λόγος, η συνέντευξη απέκτησε ιδιαίτερη βαρύτητα». Προσθέτει, ακόμα, πως μια βαθύτερη μελέτη των προαγωγών της υπό ανασκόπηση περιόδου, επιβεβαιώνει παρατηρήσεις που έγιναν σε προηγούμενες εκθέσεις και ταυτόχρονα, φέρνει στην επιφάνεια χρήσιμες πληροφορίες:
Ίσες ευκαιρίες δύο φύλων
Το 2010 προάχθηκαν περισσότερες γυναίκες παρά άντρες. Τα αντίστοιχα ποσοστά για το διευθυντικό προσωπικό των σχολείων είναι 59% και 41%. Ωστόσο, για ακριβέστερη μελέτη της αναλογίας προαγωγών με βάση το φύλο πρέπει να εξεταστούν και οι αντίστοιχες αναλογίες στον πληθυσμό των υποψηφίων. Ειδικότερα, οι υποψήφιοι άντρες ήταν 289 από τους οποίους προάχθηκαν 190, ενώ οι υποψήφιες γυναίκες ήταν 482 από τις οποίες προάχθηκαν οι 278. Ως εκ τούτου άντρες και γυναίκες είχαν ίσες περίπου πιθανότητες προαγωγής.
Μεγαλύτεροι οι καθηγητές
Οι εκπαιδευτικοί της Δημοτικής προάγονται σε νεαρότερη ηλικία από τους συναδέλφους τους της Μέσης. Αυτό ισχύει τόσο στην περίπτωση των βοηθών διευθυντών όσο και των διευθυντών σχολείων. Συγκεκριμένα, ενώ οι προαχθέντες βοηθοί διευθυντές Δημοτικής είχαν κατά μέσο όρο ηλικία τα 41 χρόνια, οι προαχθέντες βοηθοί διευθυντές Μέσης είχαν ηλικία κατά μέσο όρο τα 53 χρόνια. Επίσης, ενώ οι προαχθέντες διευθυντές Δημοτικής ήταν κατά μέσο όρο 49 ετών, οι συνάδελφοι τους στη Μέση ήταν κατά μέσο όρο 57 χρονών. Αυτό σημαίνει ότι οι διευθυντές των σχολείων Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης θα υπηρετήσουν στη θέση κατά μέσο όρο μόνο έξι χρόνια. Αξιοσημείωτο και το γεγονός ότι σε όλες τις διευθυντικές θέσεις της Μέσης Εκπαίδευσης υπήρχαν και εκπαιδευτικοί οι οποίοι προάχθηκαν στην ηλικία των 59 ετών.
Υπερισχύουν οι δάσκαλοι σε προσόντα
Η ΕΕΥ αναφέρει ότι είναι, επίσης, ενδιαφέρον να εξετάσουμε πόσοι από τους προαχθέντες διευθυντές, βοηθούς διευθυντές Α' και βοηθούς διευθυντές είχαν προσόντα πέραν αυτών που απαιτούνται από το οικείο σχέδιο υπηρεσίας. Όπως σημειώνει, είναι αξιοσημείωτο ότι ποσοστό 43,4% από τους προαχθέντες δεν είχαν κανένα πρόσθετο προσόν πέρα της [ αρχικής βασικής κατάρτισης. Το ποσοστό 18,8% που αναφέρεται ως άλλο προσόν αφορά κυρίως το πρόγραμμα της εξομοίωσης, το οποίο είχε καθαρά συνδικαλιστικό χαρακτήρα και έγινε με ειδικό καθεστώς για να συμπληρώσει τη βασική κατάρτιση των εκπαιδευτικών Δημοτικής. Στην πραγματικότητα, πρόσθετα προσόντα είχε το 66,4% των υποψηφίων της Δημοτικής και το 25,3% των υποψηφίων της Μέσης Εκπαίδευσης γιατί αυτοί επιδίωξαν είτε ουσιαστική μετεκπαίδευση διάρκειας ενός τουλάχιστον έτους, είτε ουσιαστικά ακαδημαϊκά προσόντα. Συνεπώς, ουσιαστικά ακαδημαϊκά προσόντα είχε περίπου ένας στους τέσσερις προαχθέντες της Μέσης και εφτά στους δέκα της Δημοτικής.
Σημειώνεται, ακόμα, ότι οι προαχθέντες σε διευθυντικές θέσεις εκπαιδευτικοί της Δημοτικής είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών προσόντων μάστερ σε υψηλότερο ποσοστό από ό,τι οι συνάδελφοι τους της Μέσης (58% και 22%). Αντίστοιχα, οι προαχθέντες δάσκαλοι είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου σε υψηλότερο ποσοστό από ό,τι οι καθηγητές (5,6% και 2,2%).
Σημειώνεται, ακόμα, ότι οι προαχθέντες σε διευθυντικές θέσεις εκπαιδευτικοί της Δημοτικής είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών προσόντων μάστερ σε υψηλότερο ποσοστό από ό,τι οι συνάδελφοι τους της Μέσης (58% και 22%). Αντίστοιχα, οι προαχθέντες δάσκαλοι είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου σε υψηλότερο ποσοστό από ό,τι οι καθηγητές (5,6% και 2,2%).
Ουδείς εξαίρετος
Η αξιολόγηση της απόδοσης των υποψηφίων στη συνέντευξη γίνεται με κλίμακα 0,5 - 5,0 μονάδων. Με βάση τα στοιχεία που παραθέτει η ΕΕΥ προκύπτει ότι ουδείς εκπαιδευτικός είχε «εξαιρετική απόδοση». Μόνο δυο καθηγητές και κανένας δάσκαλος βαθμολογήθηκαν με «σχεδόν εξαίρετη απόδοση» και μόλις 13 συνολικά διδάσκοντες με «πάρα πολύ καλή απόδοση». Στη συντριπτική πλειοψηφία η Επιτροπή βαθμολόγησε τους εκπαιδευτικούς με 1,5 - 3,0 μονάδες, δηλαδή από «σχεδόν καλή απόδοση» μέχρι «πολύ καλή απόδοση». Σημειώνεται ότι 32 δάσκαλοι και 26 καθηγητές πήραν τη μικρότερη βαθμολογία (0,5 μονάδα) που μεταφράζεται σε «σχεδόν μέτρια απόδοση».
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ
«Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ» 4-7-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου