Ζητούν το σχολείο που να τους αξίζει, σύγχρονο, δημοκρατικό, ανθρώπινο
Πριν από δεκαεφτά χρόνια το μαθητικό κίνημα της Κύπρου πέτυχε τη νομιμοποίηση της έκφρασης και εκπροσώπησής του σε όλα τα επίπεδα. Από τότε μέχρι σήμερα, ο μαθητόκοσμος εξακολουθεί να δραστηριοποιείται, να έχει λόγο, να αναπτύσσει δράση και να αγωνίζεται για τα δικαιώματά του. Παρόλα αυτά, οι μαθητές θεωρούν ότι βρίσκονται ακόμα στην αρχή «ακριβώς γιατί», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρόεδρός τους Χριστόδουλος Βαρνακίδης, «ξέρουμε πόσο μακριά μπορούμε να φτάσουμε». Κι έτσι, με την προτροπή «συνεχίζουμε για νέους αγώνες, για νέες κατακτήσεις», ξεκίνησε χθες το 16ο συνέδριο της Παγκύπριας Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών (ΠΣΕΜ).
Θέμα του συνεδρίου, στο οποίο συμμετείχαν 200 περίπου μαθητές από όλες τις επαρχίες, «Μόρφωση, αγώνας, διεκδίκηση για τον ελεύθερο μαθητή, για το σχολείο που μας αξίζει». Σε αυτό το πλαίσιο οι μαθητές ζητούν να εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες για ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που θα δημιουργήσει ένα σύγχρονο, ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο. Ένα σχολείο, όπως αναφέρουν, για όλα τα παιδιά της Κύπρου, πλούσιους και φτωχούς, Κύπριους και ξένους, που θα καταπολεμά τόσο τις διαρροές από το εκπαιδευτικό σύστημα όσο και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Μόνο μερικά από τα θέματα που απασχόλησαν το 16ο συνέδριο της ΠΣΕΜ ήταν τα ακόλουθα:
Απόφαση για τα μαθητικά προβλήματα
Η παιδεία αποτελεί βασικό κοινωνικό αγαθό το οποίο πρέπει να διασφαλίζεται με τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες, την εξασφάλιση ίσων ευκαιριών μόρφωσης και την εξίσωση των δυνατοτήτων επιτυχίας για όλους. Η ΠΣΕΜ με συνέπεια στηρίζει ολόπλευρα τη δημόσια εκπαίδευση και είναι με λύπη που τα τελευταία χρόνια παρατηρεί τη στροφή σημαντικής μερίδας μαθητών στην ιδιωτική. Το γεγονός αυτό οφείλεται στην αυξανόμενη τάση της εμπορευματοποίησης της κοινωνίας, της οποίας κομμάτι είναι και η παιδεία, αλλά και στα προβλήματα που αντιμετώπισε το δημόσιο σχολείο, με την πρόχειρη εφαρμογή του Ενιαίου Λυκείου και τις άλλες ελλείψεις που για πολλά χρόνια παρουσιάζονταν λόγω της απουσίας πολιτικής και οράματος. Η παροχή σωστής και ολοκληρωμένης μόρφωσης προϋποθέτει επενδύσεις, δηλαδή ουσιαστική αύξηση των κονδυλίων για την παιδεία. Πιστεύουμε ότι το Κράτος έχει τεράστια ευθύνη να ενισχύσει επιστημονικά και οικονομικά το εκπαιδευτικό σύστημα για να ξεπεράσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα.
Το σχολείο που τους αξίζει
Με βάση και τα πιο πάνω, η ΠΣΕΜ θέτει το όραμά της για το σχολείο:
- Ένας νέος τύπος σχολείου που θα συνδυάζει τη γενική και επαγγελματική εκπαίδευση, θα παρέχει στέρεη γενική και ανθρωπιστική παιδεία και ταυτόχρονα τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση μέσα από πεδία σπουδών και επαγγελματικών κατευθύνσεων.
- Σχολείο στο οποίο ο μαθητής θα κάνει τις επιλογές του αφού έχει πρώτα εικόνα για το τι περιλαμβάνουν μέσα από μια ενιαία τάξη της Α΄ Λυκείου.
- Οι επιλογές των μαθητών να είναι τέτοιες που στο σύνολό τους να προσφέρουν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και προς μεταλυκειακά ιδρύματα επαγγελματικής ειδίκευσης και κατάρτισης τα οποία πρέπει να δημιουργηθούν. - Μέσα από ποιοτική αναβάθμιση και εισαγωγή νέων σύγχρονων προγραμμάτων και μεθόδων διδασκαλίας η μάθηση να αποκτήσει μια νέα διάσταση μακριά από το βαθμοθηρικό, πιεστικό και συχνά απάνθρωπο για τους μαθητές πρόγραμμα.
- Ένα σχολείο με ανανεωμένα αναλυτικά προγράμματα, μακριά από βαρυφορτωμένη ύλη και στείρα παπαγαλία.
Σχολική αποτυχία
Οι μαθητές θεωρούν ως αιτίες της σχολικής αποτυχίας τις κοινωνικές ανισότητες, την πρόχειρη εφαρμογή του Ενιαίου Λυκείου, τον εξεταστικοκεντρικό χαρακτήρα που διέπει το δημόσιο σχολείο, τον τεράστιο όγκο της ύλης, τη μη έγκαιρη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών, την κρίση του θεσμού της οικογένειας, τα σχολεία-μαμούθ, το αρνητικό ψυχοκοινωνικό κλίμα του σχολείου, την έλλειψη χώρων μελέτης κ.ά. Ζητούν μεταξύ άλλων:
1) Πλήρη εφαρμογή των προγραμμάτων μαθησιακής στήριξης με την εισαγωγή συστήματος στήριξης και ενισχυτικής διδασκαλίας. 2) Κατάργηση της στασιμότητας στο Γυμνάσιο. 3) Τερματισμό του συστήματος ελεύθερης επιλογής μαθημάτων.
4) Αύξηση των καθηγητών συμβουλευτικής και επαγγελματικής αγωγής. 5) Επέκταση και ενίσχυση των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας.
Παραπαιδεία
Παραδέχονται ότι το πρόβλημα της παραπαιδείας έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις και υποστηρίζουν ότι θα περιοριστεί με: α) Την αποφόρτωση της ύλης, β) την αλλαγή στις δομές του διδακτικού χρόνου και των εξεταστικών δοκιμίων, γ) την αύξηση της ενισχυτικής διδασκαλίας, δ) τη διευκόλυνση στην πρόσβαση μέσω της μαζικοποίησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ε) την επέκταση του ολοήμερου στη Μέση Εκπαίδευση, στ) τη μεταφορά των ανεξετάσεων από τον Σεπτέμβριο στον Ιούνιο.
Μαθητές και οικονομικά συμφέροντα
Η ΠΣΕΜ παραδέχεται ότι εδώ και πολλά χρόνια το μαθητικό κίνημα αντιμετώπιζε το τεράστιο πρόβλημα του χρηματισμού μαθητών. Θεωρεί ότι μέσα από την εκστρατεία που έχει αναπτύξει, το φαινόμενο αυτό έχει μειωθεί στο ελάχιστο. Όπως σημειώνει, το πρόβλημα δεν θα λυθεί με την απαγόρευση στα Κεντρικά Μαθητικά Συμβούλια (ΚΜΣ) να διοργανώνουν πάρτι και εκδρομές. Η επίλυση του προβλήματος, συνεχίζει, θα έρθει με τη θεσμοθέτηση διάφανων διαδικασιών που θα ελαχιστοποιούν τα περιθώρια αισχροκέρδειας. Προειδοποιεί δε, πως εάν οι προτάσεις της δεν γίνουν ούτε και φέτος αποδεκτές, τότε από την ερχόμενη χρονιά θα προχωρήσει από μόνη της στον καθορισμό συγκεκριμένης διαδικασίας που θα πρέπει να ακολουθείται από όλα τα ΚΔΣ για όλες τις εκδηλώσεις.
ΤΕΣΣΕΡΑ ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ
Το 16ο συνέδριο της ΠΣΕΜ ολοκληρώθηκε με τη συζήτηση, την ανταλλαγή απόψεων και προβληματισμών γύρω από τα φλέγοντα ζητήματα της μαθητιώσας νεολαίας αλλά και της πατρίδας μας γενικότερα. Το συνέδριο έχει εγκρίνει ομόφωνα θέσεις, αναφορικά με τα μαθητικά ζητήματα και την ξεκάθαρή του τοποθέτηση για τον αγώνα για ένα καλύτερο σχολείο μέσα από την υλοποίηση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Παράλληλα στο πλαίσιο του συνεδρίου έχουν εγκριθεί ψηφίσματα για το Κυπριακό, τη Νέα Τάξη Πραγμάτων, τον Συνεταιρισμό για την Ειρήνη και προς την τ/κ νεολαία.
ΒΓΑΛΤΕ ΤΙΣ ΚΑΜΕΡΕΣ
ΤΗΝ αγανάκτησή του εκφράζει το μαθητικό κίνημα για το γεγονός ότι έχουν τοποθετηθεί κάμερες παρακολούθησης σε ορισμένα σχολεία. Όπως σημειώνει, «η συγκεκριμένη κίνηση γίνεται με πρόσχημα την προστασία του χώρου των σχολείων, αλλά οδηγεί ολοφάνερα σε ενέργειες εκφοβισμού των μαθητών, παραβιάζοντας ακόμα και στοιχειώδη δημοκρατικά δικαιώματα και ελευθερίες, σε μια προσπάθεια να παρακολουθούν και να ελέγχουν τις κινήσεις των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού». Η ΠΣΕΜ ζητά να αφαιρεθούν άμεσα, υποστηρίζοντας ότι τέτοιες ενέργειες εντάσσονται σε ένα γενικότερο κλίμα αστυνόμευσης και παρακολούθησης.
ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ
«Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ» 10-3-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου