Άρθρο που δημοσίευσα στην τοπική εφημερίδα των Λατσιών "Κακκαρίστρα"
Στο τέλος του Μάη οι δάσκαλοι θα βρεθούν μπροστά στις κάλπες για να εκλέξουν την νέα τους ηγεσία για την επόμενη τριετία. Και αυτές οι εκλογές θα διεξαχθούν με ένα απαρχαιωμένο καταστατικό, με ρυθμίσεις που πολλές φορές περνούν στα όρια της αντιδημοκρατικότητας. Οι «μεγάλες» κινήσεις της οργάνωσης βολεύονται με το καταστατικό το οποίο ουσιαστικά μπορούν να αξιοποιούν για να αποξενώνουν τους δασκάλους από τα κέντρα λήψης αποφάσεων, να διοικούν κατά το δοκούν, να μη δίνουν λογιαριασμό στη βάση του κλάδου για τις σημαντικές αποφάσεις που θέτουν σε κίνδυνο επαγγελματικά και άλλα δικαιώματα. Οι πρόνοιες που θα έδιναν αποφασιστικό λόγο στους δασκάλους είτε ενεργοποιούνται στην τυπική τους μόνο πλευρά είτε παραγνωρίζονται εντελώς. Αποτέλεσμα όλων αυτών των ενεργειών, της εκάστοτε ηγεσίας, είναι να προσέρχονται οι δάσκαλοι κάθε τρία χρόνια και να ψηφίζουν με βάση ιλλουστρασιόν φυλλάδια τα οποία κατακλύζουν τα σχολεία. Γενικές συνελεύσεις ουσιαστικού διαλόγου δεν γίνονται και δεν μπορούν ουσιαστικά να λειτουργήσουν ως αποφασιστικά όργανα αποφάσεων.
Τα τελευταία χρόνια μια πρωτοβουλία δασκάλων στη Λευκωσία «ΡΙ.Α.ΚΙ.» - ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ έδωσε ένα άλλο δείγμα γραφής στην προσπάθεια για εκδημοκρατικοποίηση και εμβάθυνση της συνδικαλιστικής δράσης.
Θεωρούμε καθήκον μας να βοηθήσουμε, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, να αποκτήσει η ΠOEΔ ένα καταστατικό που να ανταποκρίνεται στον απαιτούμενο εκδημοκρατισμό και την κατά το δυνατό άμεση δημοκρατία. H Kύπρος λόγω του μικρού μεγέθους της προσφέρεται για να λειτουργήσει η άμεση δημοκρατία. Για να αποκτήσει ζωντάνια και αγωνιστικότητα το συνδικάτο μας και οι συνάδελφοι να συμμετέχουν στον ανώτατο βαθμό, πρέπει όχι απλά να ακούγεται η γνώμη τους, αλλά να καθορίζουν οι ίδιοι τις αποφάσεις μέσα από μια αποκεντρωμένη λειτουργία. Αυτό απαιτεί:
· Δημιουργία μικρών τοπικών συλλόγων από εκπαιδευτικούς λίγων σχολείων (περίπου 100-200 εκπαιδευτικών) και εκλογή των αντιπροσώπων από τους συλλόγους κάθε χρόνο το Mάη. Οι αντιπρόσωποι θα λογοδοτούν στους συλλόγους και θα είναι ανακλητοί. Kάθε δεύτερο έτος οι Γενικοί αυτοί αντιπρόσωποι θα εκλέγουν σε Παγκύπρια Γενική Συνέλευση απευθείας τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠOEΔ.
· Το Διοικητικό Συμβούλιο γίνεται 11μελές και καταργείται η Γραμματεία.
· Kάθε σύλλογος θα έχει δικό του πενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο που θα εκλέγεται κάθε Oκτώβρη. (Ένας σύλλογος π.χ. μπορεί να περιλαμβάνει τα σχολεία Λατσιών, Γερίου, Δαλιού). Έδρα του κάθε συλλόγου ορίζεται εκεί που υπάρχουν οι περισσότεροι δάσκαλοι.
· Διατηρούνται οι επαρχιακές επιτροπές, οι οποίες εκλέγονται από τους Γενικούς Αντιπροσώπους της επαρχίας, με απλή αναλογική, κάθε χρόνο αρχές Ιουνίου.
· Kανένας, σε οποιοδήποτε όργανο δεν μπορεί να μετέχει παραπάνω από τρεις συνεχόμενες διετείς θητείες.
· Οι Γενικοί Αντιπρόσωποι στην Παγκύπρια Γενική Συνέλευση δεν είναι σταθερός αριθμός αλλά εξαρτάται από τον αριθμό των ψηφισάντων (π.χ. κάθε 50 ψηφοφόροι ένας αντιπρόσωπος)
· Οι κινήσεις λειτουργούν όπως σήμερα και μπορούν να διεκδικήσουν την ψήφο των συναδέλφων με τα ψηφοδέλτιά τους σε κάθε σύλλογο, όπως και ανεξάρτητοι.
· Οι θέσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΠOEΔ δεν πρέπει να είναι προαποφασισμένες, αλλά γίνεται συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου στην πρώτη συνεδρία μετά την εκλογή του. Είναι σημαντικό να μην υπάρχει πρόεδρος της μειοψηφίας αλλά αποδεκτός από την πλειοψηφία. Ιδιαίτερα αφού ο πρόεδρος είναι η εικόνα του κλάδου προς τα έξω, αλλά και εκπροσωπεί την οργάνωση.
· Θα πρέπει να αποφευχθεί οποιαδήποτε συζήτηση για οριζόντια ψηφοφορία. Αυτό που ακούγεται «δημοκρατικό» καταντά αυταρχικό έως κληρονομική βασιλεία, αφού αυτοί που θα ψηφίζονται από κάθε ψηφοδέλτιο δεν θα είναι οι άριστοι, αλλά οι προβαλλόμενοι είτε από τα MME είτε από την παράταξή τους, είτε κάποιοι που επιδίδονται στις κοινωνικές και πελατειακές σχέσεις χωρίς να επικεντρώνονται στην ουσία ενός διεκδικητικού συνδικαλισμού. Δεν μπορεί να καλλιεργούμε με θεσμούς τη νοοτροπία στους εκπαιδευτικούς: «…να έχουμε προσβάσεις και ρουσφέτια σε όλους τους χώρους…».
· Για τους ίδιους λόγους δεν κρίνεται ωφέλιμο για τον κλάδο η απ’ ευθείας εκλογή Προέδρου ή άλλου αξιωματούχου, αφού μια τέτοια εκλογή θα γίνεται στη βάση επικοινωνιακών κριτηρίων και όχι συνδικαλιστικών, αγωνιστικών δειγμάτων γραφής και συγκεκριμένου προγράμματος δράσης.
· Mόνο η αποκέντρωση σε μικρούς τοπικούς συλλόγους που ο καθένας θα γνωρίζει τα έργα του καθενός και όχι τα λόγια, μπορεί να λειτουργήσει η άμεση δημοκρατία και η υπευθυνότητα του καθενός μέσα από την ανακλητότητα του Γενικού Αντιπροσώπου. (H Γενική Συνέλευση του τοπικού συλλόγου μπορεί να ανακαλέσει και να παύσει ένα Γενικό Αντιπρόσωπο με τα 2/3 των ψηφοφόρων, αν κρίνει ότι ο Γενικός Αντιπρόσωπος με τη στάση και τις ενέργειές του δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα των δασκάλων).
· Πρέπει να σταματήσει το τωρινό φαινόμενο να εργάζονται αλλού και αλλού να ψηφίζουν οι περισσότεροι συνάδελφοι. Ποιον ψηφίζουν; Αυτόν/ήν που δεν γνωρίζουν για τρία χρόνια; Όταν δεν έχουν καμιά σχέση με το περιβάλλον που εργάζονται; Όταν δεν μπορούν να τον κρίνουν για το έργο του/της;
Για να υιοθετηθούν αυτές οι διατάξεις που αφαιρούν δύναμη από την ηγεσία και δίνουν το λόγο και την πρωτοβουλία στους δασκάλους, πρέπει οι ηγεσίες να υπερβούν συνήθειες, προσωπικές φιλοδοξίες, αγκυλώσεις, πελατειακές σχέσεις κ.λ.π. και να δράσουν ως δάσκαλοι με υπευθυνότητα απέναντι σε όλη την κοινωνία και όχι ως καρεκλοκένταυροι θεσιθήρες.
Αφού για χρόνια οι ηγεσίες των «μεγάλων» κινήσεων απορρίπτουν χωρίς συζήτηση κάθε πρόταση για να δοθεί η δύναμη στη βάση των δασκάλων είναι καιρός οι ίδιοι οι δάσκαλοι να δώσουν το δικό τους ισχυρό μήνυμα μέσα από τις προσεχείς εκλογές. Να εγκαταλείψουν τις ηγεσίες των κινήσεων που τους εμπαίζουν και να ενισχύσουν την προσπάθεια για να πάρουν τις αποφάσεις και τη δύναμη στα δικά τους χέρια. Η ΡΙ.Α.ΚΙ. έδειξε το δρόμο και καλεί όλους τους δασκάλους να τον βαδίσουν μαζί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου