Σάββατο 11 Ιουλίου 2009

"Το παιχνίδι είναι στημένο κι από πριν ξεπουλημένο …"

Τις τελευταίες μέρες γίναμε μάρτυρες δημόσιων «έντονων αντεγκλήσεων» μεταξύ του Προέδρου της ΠΟΕΔ (στέλεχος της ΠΑΔΕΔ) και του Προέδρου της Επαρχιακής Επιτροπής ΠΟΕΔ Λευκωσίας (στέλεχος της ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗΣ). Με αφορμή τους πρόσφατους διορισμούς δασκάλων ερίζουν «περί όνου σκιάς». Προσπαθούν έντεχνα να βρουν διαφωνίες σε λεπτομέρειες για να ρίξουν στάχτη στα μάτια των δασκάλων, των γονιών και της κοινωνίας. Κάνουν ότι περνάει από το χέρι τους για να μην τους πάρουν χαμπάρι ότι συμφωνούν στην πλειοψηφία των θεμάτων, στην τακτική και τη στρατηγική δράσης.

Ακόμα και στο θέμα που υποτίθεται διαφωνούν, ένας απλός προσεκτικός αναγνώστης θα αντιληφθεί ότι συμφωνούν απόλυτα. Ο πρώτος λέει ότι αυτή τη στιγμή οι διορισμοί είναι ελλιπείς και δεν καλύπτουν τις ανάγκες της εκπαίδευσης. Ο δεύτερος λέει ότι δεν τέλειωσε ακόμη η στελέχωση των σχολείων και … δεν πρέπει να βιάζεται ο πρώτος. Θα μπορούσε, λέει, να τα πει αργότερα αν τα πράγματα μείνουν όπως είναι τώρα…

Σκοπός μας βέβαια δεν είναι να «δούμε ποιος έχει δίκιο» σε ένα στημένο παιχνίδι εντυπώσεων. Κατά καιρούς και για επικοινωνιακούς λόγους οι συμβιβασμένες ηγεσίες των δασκαλικών κινήσεων εφευρίσκουν «διαφωνίες». Για δεκαετίες όμως, με διακινησιακή ομοφωνία στο Διοικητικό Συμβούλιο, αδρανοποιούν κάθε διεκδικητική αγωνιστική προσπάθεια, αφήνουν τους δασκάλους στο περιθώριο, αλλάζουν ρόλους στο «γλείψιμο» ανάλογα με το κόμμα που βρίσκεται στην εξουσία, και γίνονται ζήτουλες για κάποια ψίχουλα σε κομματικούς και παραταξιακούς διαδρόμους.

Πρόσφατα στην Παγκύπρια Συνδιάσκεψη του Ιούνη, για άλλη μια φορά, διέλυσαν τις εργασίες της από το μεσημέρι (καταψηφίζοντας πρόταση της ΡΙ.ΑΚΙ. για συνέχιση της συζήτησης θεμάτων και το απόγευμα) και πήγαν για φαγητό. Αυτή ήταν η στάση ΟΛΩΝ των άλλων κινήσεων σε μια στιγμή που την παιδεία μας ταλανίζουν σοβαρά προβλήματα. Την ίδια στιγμή αρνούνταν ΟΜΟΦΩΝΑ να συζητήσουν την πρόταση της ΡΙ.Α.ΚΙ. για αλλαγή του καταστατικού που, μεταξύ άλλων, περιορίζει την αυθαιρεσία του Προέδρου, της Γραμματείας, του Διοικητικού Συμβουλίου και δίνει τη δύναμη στη βάση του κλάδου. Επίσης, ψήφιζαν ΟΛΟΙ τους γενικόλογα ψηφίσματα και αρνούνταν πάλι την πρόταση της ΡΙ.Α.ΚΙ. που πρόβλεπε:

«Το Διοικητικό Συμβούλιο να αρχίσει συνεργασία με τη Συνομοσπονδία Γονέων, ώστε να εφαρμοστούν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας των μαθητών, γονιών και δασκάλων έξω από το Υπουργείο, καθημερινά μετά τις 14 του Σεπτέμβρη 2009, με βάση πρόγραμμα που να καθοριστεί από κοινού. Η εξαγγελία του μέτρου να γίνει μέσα από κοινές Διασκέψεις Τύπου, που να οργανωθούν προηγουμένως».

Εμείς, ως ΡΙ.ΑΚΙ., πιστεύουμε ότι αυτή η αγωνιστική στάση θα δώσει το μήνυμα ότι οι γονείς, οι μαθητές και οι δάσκαλοι είναι αποφασισμένοι να διεκδικήσουν δυναμικά ποιοτική εκπαίδευση για ΟΛΑ τα παιδιά. Θα διατρανώσει την απόφασή μας ότι θα συνεργαστούμε όλοι οι φορείς για την λύση των θεμάτων και δεν θα αναλωνόμαστε στην απλή συζήτησή τους, μετατρεπόμενοι σε ανάχωμα της οργής και της αγανάκτησης όσων υφίστανται και βιώνουν τριτοκοσμικές καταστάσεις στα σχολεία τους.

Μετέτρεψαν σε «φετίχ», ο καθένας απ’ την πλευρά του, τη συμμετοχή ή μη στο διάλογο για την «Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση». Αντί οι σκυφτοκέφαλες παραταξιακές ηγεσίες να ανασκουμπωθούν και να οργανώσουν μέτωπο παιδείας με όλους τους γονείς «κατσιαρίζουν» στα μέσα ενημέρωσης, τάχα διαφωνώντας, για να κερδίζουν πόντους στο επικοινωνιακό αλισβερίσι του κομματικο-παραταξιακού πατριωτισμού. Αποκρύβουν από τη βάση του κλάδου ότι επί δεκαετίες ο διάλογος για την παιδεία είναι προσχηματικός για να περνά η εκάστοτε εξουσία ανέξοδα τις επιλογές της. Η εικόνα της καθημερινότητας των δασκάλων και νηπιαγωγών στα σχολεία, χρόνο με το χρόνο, γίνεται καταθλιπτικότερη. Τα όποια «ψίχουλα» έφτασαν κατά καιρούς στο σχολικό περιβάλλον ήταν για να «σώσουν το γόητρο» των συμβιβασμένων ηγεσιών και να αμβλύνουν την αγανάκτηση των εκπαιδευτικών και των γονιών.

Όλοι αυτοί που αυτές τις μέρες φωνασκούν, και οι άλλοι που σιωπούν «εκκωφαντικά», έχουν «λερωμένη τη φωλιά τους». Μετέχουν σ’ ένα στημένο παιχνίδι που παίζουν εδώ και χρόνια, κάθε καλοκαίρι. Επιχειρούν να αποπροσανατολίσουν εκπαιδευτικούς και γονείς από τα σοβαρά προβλήματα της παιδείας. Προσπαθούν να μας υποδείξουν ότι αν το Σεπτέμβρη οι δάσκαλοι και τα βιβλία είναι στα σχολεία, όλα είναι θαυμάσια. Επανερχόμαστε στο θέμα για το οποίο «διαφωνούν» τάχα τα στελέχη των παρατάξεων: Ας υποθέσουμε ότι γίνονται οι διορισμοί όλων των απαιτούμενων δασκάλων άμεσα (όπως θα ήθελε ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ) ή σε λίγες ή περισσότερες μέρες (όπως προβλέπει ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ Λευκωσίας).

Θα είναι άραγε όλα εντάξει; Τίθενται ορισμένα ερωτήματα;
  • Πόσο έτοιμοι είναι οι πρωτοδιόριστοι εκπαιδευτικοί; Πότε θα αποφασίσουμε να διεκδικήσουμε μόρφωση ΟΛΩΝ των εκπαιδευτικών σε Πανεπιστημιακές Παιδαγωγικές Σχολές;
  • Είναι αποδεκτό οι διορισμένοι εκπαιδευτικοί να μην έχουν καμιά ουσιαστική περιοδική επιμόρφωση από την ημέρα του διορισμού τους; Μας αρκεί να ανεχόμαστε να χρυσοπληρώνουν οι εκπαιδευτικοί τα δημόσια και ιδιωτικά Πανεπιστήμια;
  • Θα συνεχίσουμε το μύθο του «πολυδύναμου δασκάλου» θυματοποιώντας και τους συναδέλφους που έχουν ειδικά προσόντα, γνώσεις, ταλέντο και όρεξη για εξειδίκευση; Θα αφήσουμε να ξεζουμίζονται επί χρόνια και μετά να είναι στη διακριτική ευχέρεια του διευθυντή αν θα τους αξιοποιήσει στην ειδικότητά τους;
  • Τα σχολεία μας θα έχουν ΟΛΑ την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή;
  • Τα βιβλία που θα βρίσκονται στα σχολεία θα είναι διδάξιμα, παιδαγωγικά κατάλληλα, προσαρμοσμένα στις δυνατότητες και τις ανάγκες των μαθητών ή θα συνεχίσουν να είναι, στην πλειοψηφία τους, πρόχειρα απότοκα για να απορροφηθούν χρηματοδοτήσεις της Ε.Ε.;
  • Είμαστε ευχαριστημένοι με τους 4 περίπου μήνες άδεια μητρότητας για τις δασκάλες και νηπιαγωγούς (το 80% του κλάδου) και όλες τις εργαζόμενες μητέρες των παιδιών μας; Μόνο για «κούφια λόγια» σε σεμινάρια και ημερίδες θα είμαστε … για τη σπουδαιότητα της σχέσης παιδιού και μητέρας (και πατέρα) στα πρώτα χρόνια της ανάπτυξης του παιδιού;
  • Οι γονείς θα συνεχίσουν να πληρώνουν αδρά για τις εκπαιδευτικές επισκέψεις των παιδιών;
  • Οι Η/Υ θα παραμείνουν απλά αντικείμενα για να βγαίνουν καλά δεδομένα μας στις στατιστικές και μέσο για άνοιγμα της εκπαιδευτικής αγοράς στις ιδιωτικές εταιρείες; Πότε θα δοθεί τεχνική υποστήριξη σε κάθε σχολική Εφορεία και ώρες για παιδαγωγική στήριξη σε κάθε σχολείο;
  • Το Σεπτέμβρη οι εκπαιδευτικοί θα έχουν το ίδιο βαρυφορτωμένο διδακτικό ωράριο;
  • Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα εκλείψει η αδιαφάνεια και ο εξευτελισμός σε προαγωγές, μεταθέσεις, μετακινήσεις, αποσπάσεις;
  • Και πολλά άλλα…
Ας έρθουμε λίγο και στα της ΠΟΕΔ.
Μέχρι το Σεπτέμβρη θα αξιοποιήσετε το χρόνο για να οργανώσετε τον αγώνα με τους γονείς για διεκδίκηση όλων αυτών που δικαιούνται τα σχολεία και τα παιδιά μας ή θα υπονομεύετε την προοπτική δημιουργίας κοινού διεκδικητικού αγωνιστικού μετώπου παιδείας, σ’ ένα «παιχνίδι στημένο κι από πριν ξεπουλημένο …»;
Πάντως εμείς δεν είμαστε διατεθειμένοι να παραμείνουμε θεατές στο ανούσιο και επικίνδυνο παιχνίδι σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: