Τρίτη 29 Αυγούστου 2023

Όταν φθάσεις στην τρίτη ηλικία

Φθάνει μια στιγμή στη ζωή όλων μας που οι ρόλοι ανατρέπονται. Τα παιδιά θα πρέπει να φροντίσουν τους γονείς τους. Κι εκεί ανακαλύπτουμε πως είμαστε μονάχοι σε ένα αφιλόξενο τόπο για τους ηλικιωμένους, οι οποίοι όχι μόνο δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα μόνοι τους, αλλά ούτε και εμείς μπορούμε να βρούμε άκρη.

Η καταγγελία της ηθοποιού Νιόβης Χαράλαμπους για την αντιμετώπιση που είχε όταν προσπάθησε να ανανεώσει προσωπικά έγγραφα των γονιών της, δεν αποτελεί ένα μεμονωμένο γεγονός. Η απάντηση που πήρε «τι τη θέλει την ταυτότητα η μάνα σου αφού είναι κλινήρης;», δεν είναι απλά αντίδραση ενός άτσαλου δημοσίου υπαλλήλου, δεν είναι μια απάντηση μιας κακιάς στιγμής. Είναι μια γενική αντιμετώπιση. Κατ’ αρχήν είναι η δημόσια υπηρεσία που αντιμετωπίζει τους πολίτες ως ύποπτους.

«Γιατί δεν έρχεται αυτοπροσώπως; Νομίζεις θα μας γελάσεις;». Κι ύστερα είναι οι διαδικασίες, οι οποίες είναι απαράβατες. Καμία ευελιξία, σε σημείο που είναι να διερωτάται κανείς: Με τόση προσήλωση στους νόμους και στις διαδικασίες, πως μπορεί να υπάρχει τόσο μπάχαλο;

Ο υπουργός Εσωτερικών λέει πως υπάρχει υπηρεσία στα Επαρχιακά που επισκέπτεται κλινήρεις ηλικιωμένους ή/και παιδιά στο νοσοκομείο. Ποιος το γνωρίζει αυτό όταν ούτε στις αρμόδιες Υπηρεσίες που αποτείνεται κάποιος δεν του παρέχεται η πληροφόρηση;

Η συνάδελφος Ελένη Ξένου περιέγραψε πριν περίπου δύο μήνες την περιπέτεια της να κάνει (για ηλικιωμένο συγγενή της) εγγραφή οικιακής βοηθού στο Εργάνη ώστε να καταβάλλει τις Κοινωνικές Ασφαλίσεις ηλεκτρονικά, αφού δεν υπάρχει εναλλακτικός τρόπος. Και τη διαδικασία θα πρέπει κάθε μήνα να την κάνει κάποιος τρίτος, αφού οι πλείστοι άνθρωποι της ηλικίας που χρειάζονται βοηθό δεν είναι εξοικειωμένοι με τέτοιου είδους διαδικασίες. Όχι μόνο δεν έχουν τη γνώση, αλλά οι πλείστες ιστοσελίδες της δημόσιας υπηρεσίας είναι τόσο αλλόκοτες που ούτε και νεαροί οι οποίοι κάνουν τα πάντα ηλεκτρονικά δεν μπορούν λύσουν τον γρίφο. Ο υπουργός Εργασίας απάντησε πως θα οργανώσει κλιμάκια που θα γυρίζουν τις κοινότητες για να ενημερώνουν τον πληθυσμό. Κυριακές, μάλιστα, που θα είναι συγκεντρωμένοι στα καφενεία. Θα πάει, μάλιστα και ο ίδιος, όπως εξήγγειλε.

Είναι πιο απλό όμως οι λειτουργοί της δημόσιας υπηρεσίας να απαντούν τα τηλέφωνα για να λύνουν όποιες απορίες. Δώδεκα τηλέφωνα με ονοματεπώνυμο υπαλλήλων είναι καταγραμμένοι στο Εργάνη και δεν απαντά ποτέ κανένα.

Αυτά όμως μπορεί να αποτελούν λεπτομέρειες. Πώς διακινείται ένας ηλικιωμένος; Πόσες φορές έχουμε δει ηλικιωμένους να κάθονται σε κάποια πέτρα σε στάση αναμένοντας το λεωφορείο; Πόσες φορές έχουμε ακούσει για την αδιαφορία με την οποία αντιμετωπίζονται ηλικιωμένοι σε νοσοκομεία; Πόσοι έχουμε ακούσει γιατρούς να μας ρωτάνε «τι μας τον/την έφερες;» (και δεν τον/την έριξες στον Καιάδα).

Πηγή:   https://www.philenews.com/apopsis/arthra-apo-f/article/1373340/otan-fthasis-stin-triti-ilikia/


 

Δεν υπάρχουν σχόλια: