Για όσους νομίζουν ότι ο επικοινωνιακός σύγχρονος όρος branding είναι ανακάλυψη της δικής μας γενιάς. Θα πάμε πίσω, αγαπητοί αναγνώστες, στη θρυλική πόλη της μεσαιωνικής Αμμοχώστου, σ’ αυτήν που οι περιηγητές του 14ο αιώνα «δεν τολμούν να μιλήσουν για τα πλούτη της»!
Καράβια με ιερωμένους και ιστοριοδίφες που ήταν καθ’ οδόν προς στους Αγίους Τόπους έκαναν σταθμό στο λιμάνι της Αμμοχώστου με σκοπό να επισκεφθούν τα μέρη που συνδέονταν με τη λατρεία της Αγίας Αικατερίνης. Πανδοχεία, ξεναγοί, κάρα που τους μετέφεραν, ντελιβεράδες για να τους μεταφέρουν φαγητά, φυλλάδια, βιβλία επισκεπτών και δώρα ήταν στη διάθεση των επισκεπτών με το που πατούσαν το πόδι τους στο λιμάνι της Αμμοχώστου καθότι τα έσοδα όλων αυτών στήριζαν γερά την πόλη των Λουζινιάν και τους κατοίκους της.
Τρεις πόλεις διεκδικούσαν με πάθος την Αγία Αικατερίνη. Το ταξίδι των προσκυνητών ξεκινούσε από τη Βενετία, στάθμευε πρώτα στην Αμμόχωστο, συνέχιζε στην Αλεξάνδρεια και κατέληγε στο Σινά. Στην Κύπρο βασίλευαν τότε οι Λουζινιάν οι οποίοι συνέδεσαν και οικειοποιήθηκαν τη σχέση του νησιού με την Αγία αναγνωρίζοντας το τεράστιο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων προσκυνητών και περιηγητών. Η Αγία Αικατερίνη, έλεγαν, ότι κληρονόμησε την Κύπρο από τον βασιλιά πατέρα της και είναι πρόγονος των νυν βασιλέων της Κύπρου, των Λουζινιάν. Αυτό είχε σημασία, η ταύτιση των Λουζινιάν με την προέλευση της Αγίας Αικατερίνης.
Να σημειώσω εδώ ότι η Αγία Αικατερίνη, γέννημα και θρέμμα της Αλεξάνδρειας, ποτέ δεν πάτησε το πόδι της στο νησί μας και πέθανε, όπως μας πληροφορούν οι βίοι της, στο Σινά. Η δική μας παράδοση θέλει την Αγία Αικατερίνη πριγκίπισσα, συγγενή του Μεγάλου Κωνσταντίνου και κόρη του βασιλιά Κώνστα που είχε ένα μεγάλο παλάτι στην Κωνσταντία. Τη θέλουμε να έχει πάει σχολείο εκεί που είναι το μοναστήρι των Φραγκισκανών στην Αμμόχωστο!
Και οι γιαγιάδες και οι παππούδες μας έλεγαν ότι εκεί στους βράχους πίσω από το Κωνστάντια (τον βράχο του Πνιγμένου τον λέγαμε εμείς), έγινε ο μυστικός γάμος της Αγίας Αικατερίνης με τον Χριστό. Κάθε φορά που πηγαίναμε να προσκυνήσουμε στο μοναστήρι του Αποστόλου Βαρνάβα μας έδειχναν με περηφάνεια ένα περίεργο αρχαίο κτίριο και μας έλεγαν ότι εκεί ήταν η φυλακή και η εκκλησία της. Στη γιορτή της στις 25 Νοεμβρίου κάθε χρονιάς ο παπάς του Αγίου Σεργίου έπαιρνε λιβάνι και κάπνιζε να ξορκίσει τα δαιμόνια.
Οι περισσότεροι Λατίνοι συγγραφείς του Μεσαίωνα που ασχολήθηκαν με τον βίο της Αγίας Αικατερίνης εφεύραν μια φαντασιακή βασιλική γενεαλογία για την Αικατερίνη σύμφωνα με την οποία η Αγία γεννιέται και μεγαλώνει στην Κωνσταντία/Αμμόχωστο. Ο πατέρας είναι ο Costus, γιος ανώνυμης Ελληνίδας πριγκίπισσάς και του Κωνστάντιου του Χλωρού, ο οποίος είχε σταλεί στις ανατολικές επαρχίες της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας για να καταστείλει μια εξέγερση.
Ο Κωνστάντιος o Xλωρός παντρεύτηκε σε δεύτερο γάμο στη Βρετανία την Ελένη, η οποία γέννησε τον Μεγάλο Κωνσταντίνο! Μέσα από αυτή τη νέα μυθολογία ο Costus, πατέρας της Αγίας Αικατερίνης, είναι ο μεγάλος μισός αδελφός του περιφημότερου Ρωμαίου και πρώτου χριστιανού Αυτοκράτορα. Μετά τον θάνατο της Ελένης ο Costus κληρονομεί την Κιλικία, την Κύπρο, τη Ρόδο και τη Δαμασκό και παίρνει ως προίκα και την Αλεξάνδρεια μετά από ένα τρίτο γάμο με την πριγκίπισσα Σαμπινέλλα! Mε τον θάνατο του Costus η κληρονομιά περνά στην κόρη του Αικατερίνη. Όλο αυτό έχει ως φόντο πολλή φαντασία και την πόλη της Κωνσταντίας.
Αυτή η μεγάλη πόλη [η Κωνσταντία], άλλαξε τοποθεσία και όνομα, και τώρα λέγεται Αμμόχωστος. Και το βασιλικό κάστρο που ήταν στο μέσο της πόλης, τώρα είναι σε απόσταση μια λεύγας από την Αμμόχωστο. Στο μέσο αυτού του κάστρου είναι κτισμένη μια εκκλησία, που κατοικείται από Έλληνες, αφού όπως είναι γνωστό η Ευλογημένη Αικατερίνη εδώ γεννήθηκε. Και συνεχίζουν… «σε απόσταση τριών μιλίων και κάτω από τα βουνά είναι η Μεγάλη Κωνσταντία, μια από τις έξη κύριες πόλεις του κόσμου»
Αυτό που βέβαια έβλεπαν όλοι οι προσκυνητές και περιηγητές ήταν τα ερείπια της μεγάλης βασιλικής του Αγίου Επιφανίου και το παρεκκλήσι με τους τρούλους που κτίστηκε τον όγδοο αιώνα, μετά τις αραβικές επιδρομές.
Διαβάζοντας την περιγραφή ενός Τσέχου περιηγητή που επισκέφθηκε τη «φυλακή της Αγίας Αικατερίνης» τον 16ο αιώνα, αναγνωρίζουμε το οργανωμένο τουριστικό και επιχειρηματικό, από τότε, μυαλό των συμπατριωτών μας…
Φτάσαμε στην Αμμόχωστο λίγο πριν το μεσημέρι. Βρήκαμε ένα πανδοχείο και φάγαμε. Ο ιδιοκτήτης του πανδοχείου είχε στην κατοχή του κατάστιχα που ονομάζονται «Βιβλία της Αδελφότητας της Αγίας Αικατερίνης». Εδώ έγραφαν τα ονόματά τους όσοι επισκέφθηκαν τον Άγιο Τάφο ή το όρος Σιών, τον τάφο της Αγίας Αικατερίνης ή το κελλί της στην Κύπρο. Έτσι ο νοικοκύρης μετά το φαγητό μας παρουσίασε τα βιβλία και μας ρώτησε αν θέλαμε να γράψουμε τα ονόματά μας μέσα και να γίνουμε και εμείς μέλη της αδελφότητας. Γραφτήκαμε λοιπόν και εμείς…Για κάθε όνομα που γράφαμε πληρώναμε ένα μούτσιγκερ που κάνει περίπου τέσσερα πάτς. Τα λεφτά αυτά όπως μας διαβεβαίωσε θα τα διέθετε για λαμπάδες στην εκκλησία και στη φυλακή της Αγίας Αικατερίνης!
Αυτά και άλλα θα διαβάσετε στη τριλογία «Περπατώντας στο βασίλειο της Σαλαμίνας».
Ελεύθερα, 15.12.2024
Πηγή: https://www.philenews.com/apopsis/arthra-apo-f/article/1538360/ena-meseoniko-branding/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου