του Μανόλη Σόβολου
Υπερπληθυσμός, αφόρητες θερμοκρασίες, μετακινούμενα τμήματα και λύσεις ... σε βάθος χρόνου
Η υποβάθμιση και η υποχρηματοδότηση του δημόσιου σχολείου, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, έχει συσσωρεύσει πολλά προβλήματα. Οι σχολικές μονάδες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υποδομών, τα οποία γίνονται ιδιαίτερα αισθητά, τους μήνες που έχουμε υψηλές θερμοκρασίες. Οι αίθουσες διδασκαλίας μεταβάλλονται σε «θερμοκήπια» και είναι ανθρωπίνως αδύνατο τα παιδιά να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους. Το πρόβλημα καθίσταται εντονότερο αν αναλογιστούμε ότι σ’ αυτές τις συνθήκες τα παιδιά δίνουν εξετάσεις, από τις οποίες πολλές φορές κρίνεται το μέλλον τους.
Το Υπουργείο Παιδείας έχει καθυστερήσει αρκετά την υλοποίηση έργων που θα βελτίωναν την καθημερινότητα όλων. Οι αίθουσες διδασκαλίας, στην πλειοψηφία τους, δεν διαθέτουν κλιματισμό. Οι ανεμιστήρες που τοποθετήθηκαν τα τελευταία χρόνια, είναι ανεπαρκείς για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Η ποιότητα του αέρα σε πολλές σχολικές τάξεις δεν είναι η ενδεδειγμένη. Η πανδημία βρήκε ανέτοιμο το Υπουργείο να ανταποκριθεί στην κρίση. Απουσία ολοκληρωμένου σχεδιασμού και καθυστερήσεις στη βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής δυσχέραναν την κατάσταση.
Πρόβλημα με την ποιότητα του αέρα στα Δημοτικά
Έρευνα που πραγματοποίησε το ΤΕΠΑΚ, για την ποιότητα του αέρα στα Δημοτικά Σχολεία έδειξε ότι στο μεγαλύτερο μέρος του ημερήσιου σχολικού χρόνου (85%), η θερμοκρασία του αέρα στο εσωτερικό των τάξεων υπερέβη το συνιστώμενο ανώτατο όριο (27°C). Επίσης, στο ένα τρίτο των μετρήσεων για αιωρούμενα σωματίδια στο εσωτερικό των τάξεων, η τιμή ξεπέρασε το συνιστώμενο όριο 15 μg/m3 (συνιστώμενη τιμή ανά 24ωρο). Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε 84 τάξεις, 42 δημόσιων Δημοτικών Σχολείων, τον Μάιο-Ιούλιο του 2021, περίοδο κατά την οποία εφαρμοζόταν ένα ειδικό υγειονομικό πρωτόκολλο COVID-19 για τη λειτουργία των σχολείων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 11% των αιθουσών που μελετήθηκαν διέθετε κλιματισμό, ο οποίος δεν χρησιμοποιήθηκε, λόγω και των υγειονομικών πρωτοκόλλων που εφαρμόζονταν.
Οι κλιματικές συνθήκες έχουν επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια, δημιουργώντας την αναγκαιότητα της εγκατάστασης κλιματιστικών σε όλες τις σχολικές αίθουσες. Στις δεδομένες συνθήκες ο κλιματισμός δεν είναι πολυτέλεια, αλλά απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρχει ποιοτική διδασκαλία και μάθηση. Ολοένα και περισσότερες μέρες της σχολικής χρονιάς, εκπαιδευτικοί και παιδιά είναι υποχρεωμένοι να εργάζονται σε υψηλές, αφόρητες θερμοκρασίες, με σοβαρούς κινδύνους για την υγεία τους.
Οι οργανώσεις των εκπαιδευτικών και των γονιών έχουν θέσει πολλές φορές το πρόβλημα στο Υπουργείο, ζητώντας να παρθούν άμεσα ουσιαστικά μέτρα, ώστε η διδασκαλία να διεξάγεται σε κατάλληλες συνθήκες. Διαμαρτύρονται για την κωλυσιεργία που παρατηρείται από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας να καταθέσουν και να υλοποιήσουν ένα πρόγραμμα εγκατάστασης κλιματισμού - εξαερισμού, μέσα σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.
Ο κ. Απόστολος Σκουρουπάτης, αντιπρόεδρος της ΠΟΕΔ, ανέφερε ότι τα συμπεράσματα της έρευνας που δημοσιεύτηκαν, επιβεβαιώνουν αυτό που έλεγαν τόσο καιρό οι δάσκαλοι για τις αίθουσες «καμίνι», μέσα στις οποίες προσπαθούν να λειτουργήσουν με τα παιδιά. «Αυτοί είναι οι κύριοι λόγοι που φωνάζουμε και απαιτούμε για να μπουν συσκευές εξαερισμού στα σχολεία. Είναι προτεραιότητα να μπουν οι συσκευές εξαερισμού, ιδιαίτερα τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο που θέλουμε άριστη ποιότητα του αέρα, ώστε να αποφεύγουμε λοιμώξεις».
Ο κ. Κώστας Χατζησάββας, πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, δήλωσε ότι είναι αυτονόητη η ύπαρξη σοβαρού προβλήματος υποδομής στα σχολεία, με τις υψηλές θερμοκρασίες. Σημείωσε ότι υπάρχουν τρόποι για την αντιμετώπιση του θέματος, το ζητούμενο είναι αν υπάρχει πολιτική βούληση για την επίλυσή του. «Επίσης, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υπερπληθυσμού σε σχολεία της Λάρνακας, Πάφου και Λεμεσού. Παρότι υπάρχουν αποφάσεις, εδώ και χρόνια, για κτίσιμο νέων σχολείων, οι Τεχνικές Υπηρεσίες κωλυσιεργούν, με αστήρικτες δικαιολογίες. Υπάρχει μεγάλη έλλειψη από Τεχνικές Σχολές και τα παιδιά αναγκάζονται να πάνε στο Λύκειο»
Ο κ. Φρίξος Ζεμπύλας, πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, σημείωσε ότι τα συμπεράσματα της έρευνας του ΤΕΠΑΚ είναι εύκολο να τα διαπιστώσει όποιος επισκεφτεί τα σχολεία και δει τις συνθήκες που βιώνουν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί. «Η επιστημονική μελέτη λέει αυτά που δείχνουν και οι δικές μας εμπειρίες μέσα στα σχολεία». Επισήμανε τις σοβαρές ελλείψεις στα Ειδικά Σχολεία, όπου τα παιδιά δεν διαθέτουν όλα όσα απαιτούνται για την σωστή εκπαίδευση και φροντίδα. Η ποιότητα του αέρα και οι συνθήκες που επικρατούν στις αίθουσες διδασκαλίας δεν επιτρέπουν στα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα. Ιδιαίτερα μετά από το μάθημα της Γυμναστικής το πρόβλημα γίνεται εντονότερο. Τα περισσότερα σχολεία δεν διαθέτουν αποδυτήρια ή ντους και τα παιδιά πηγαίνουν ιδρωμένα στις τάξεις, με όλες τις συνέπειες για τη διεξαγωγή των μαθημάτων. Τόνισε ότι οι γονείς έχουν καταθέσει προτάσεις και αναμένουν από το Υπουργείο έργα για την βελτίωση των συνθηκών στις αίθουσες διδασκαλίας. «Κατανοούμε και σεβόμαστε τις διαδικασίες του Υπουργείου, αλλά απαιτείται απλούστευση και συντονισμός με όλες τις άλλες αρχές και υπηρεσίες, ώστε να αξιολογούνται ταχύτατα όλα τα δεδομένα και να παίρνονται άμεσα αποφάσεις. Υπάρχουν τα στοιχεία για τα δημογραφικά χαρακτηριστικά κάθε περιοχής και είναι απαράδεκτο να έχουμε καθυστερήσεις στην ανέγερση νέων σχολείων», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Χαράλαμπος Διονυσίου, πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, δήλωσε ότι η έρευνα του ΤΕΠΑΚ αφορούσε τα Δημοτικά Σχολεία. Επισήμανε όμως, ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής και στα σχολεία της Μέσης Εκπαίδευσης. Σε πολλά σχολεία υπάρχει υπερπληθυσμός και είναι αναγκαίο να ανεγερθούν νέες σχολικές μονάδες. Υπάρχουν περιπτώσεις μετατροπής εργαστηρίων σε αίθουσες διδασκαλίας. Επίσης, υπάρχουν μετακινούμενα τμήματα και αυτό έχει σοβαρές συνέπειες στην ποιότητα της διδασκαλίας και της μάθησης. Πολλά από τα μέτρα που προτείνει το Υπουργείο για τη βελτίωση της θερμικής άνεσης πάνε σε βάθος χρόνου, χρειαζόμαστε όμως άμεσα μέτρα». Τόνισε ότι στις σημερινές συνθήκες, σε πολλά σχολεία, χρειάζεται αναβάθμιση της ηλεκτρικής εγκατάστασης.
Το ΥΠΑΝ δεν έχει αποφασίσει για κλιματιστικά
Ο κ. Ανδρέας Μαραγκός, προϊστάμενος των Τεχνικών Υπηρεσιών του ΥΠΑΝ, ανέφερε ότι δεν έχει δει την έρευνα, καθώς δεν έχει δοθεί στις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας. Γνωρίζει μόνο ότι δημοσιεύτηκε αποσπασματικά και δεν μπορεί να τη σχολιάσει αν δεν έχει όλα τα δεδομένα. Ανεξάρτητα από την συγκεκριμένη έρευνα, ο κ. Μαραγκός ανέφερε ότι: «Οι Τεχνικές Υπηρεσίες συνεχίζουν να υλοποιούν το αναπτυξιακό πρόγραμμα του Υπουργείου. Στα νέα σχολεία λαμβάνεται πρόνοια ώστε να είναι μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης. Επίσης, στα σχολεία όπου γίνεται αντισεισμική αναβάθμιση γίνονται οι απαραίτητες αλλαγές. Με διάφορα προγράμματα που υλοποιούμε στοχεύουμε στο να υπάρχει βελτίωση της θερμικής άνεσης».
Ο κ. Μαραγκός επισήμανε ότι: «δεν έχει ληφθεί απόφαση για τοποθέτηση κλιματιστικών, ούτε έχουν τεθεί οποιαδήποτε χρονοδιαγράμματα. Κάτι τέτοιο όπως είπε θα ήταν μια τεράστια διαδικασία και δαπάνη, πάνω από 100 εκατομμύρια. Αυτή τη στιγμή υπάρχει κλιματισμός στο 11 – 12% των σχολικών αιθουσών. Πρόκειται, κυρίως, για αίθουσες Ειδικής Εκπαίδευσης, αίθουσες πολλαπλής χρήσης, γραφεία Διοίκησης και Γραμματείας».
Σ’ ότι αφορά στην τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων στα σχολεία εκτίμησε ότι στο τέλος του καλοκαιριού θα έχουν καλυφθεί όλα τα σχολεία. «Υπήρχαν σε 110 σχολεία και τώρα ολοκληρώνουμε το πρόγραμμα τοποθέτησης σε άλλα 405. Απομένουν 200 στα οποία για διάφορους λόγους δεν μπορεί να γίνει τοποθέτηση (μικρά Νηπιαγωγεία κ.λ.π.)». Επισήμανε ότι εκεί και όπου εμφανίζονται προβλήματα επιλύονται, σε συνεργασία με τις Σχολικές Εφορείες.
Πολλά τα στεγαστικά προβλήματα των σχολείων
Οι οργανωμένοι γονείς επιμένουν και αναδεικνύουν τα στεγαστικά προβλήματα που υπάρχουν στα σχολεία μας. Πρόσφατα η Ομοσπονδία Συνδέσμων Γονέων Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης της Λάρνακας σε ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι «εξακολουθεί να είναι μεγάλο το πρόβλημα του υπερπληθυσμού στα σχολεία της πόλης και επαρχίας Λάρνακας, υπάρχει απαράδεκτη καθυστέρηση στην ανέγερση νέων σχολικών μονάδων, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν επείγουσες ανάγκες σε υλικοτεχνική υποδομή. Τα στοιχεία για τη σημαντική αύξηση του αριθμού των μαθητριών/των σε συγκεκριμένα σχολεία είναι γνωστά εδώ και αρκετό καιρό στους αρμόδιους φορείς χωρίς ωστόσο να λαμβάνονται οποιαδήποτε μέτρα».
Επισημαίνουν ακόμη ότι όπως είναι σήμερα τα σχολικά κτίρια «δεν μπορούν να καλύψουν ούτε στο ελάχιστο τις ανάγκες ενός σύγχρονου σχολείου, αφού συνεχώς αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών σε ορισμένα σχολεία χωρίς να αυξάνεται ο αριθμός των υποδομών, δηλαδή αίθουσες, τουαλέτες, κοινόχρηστοι χώροι. Ακόμα δεν υπάρχει οποιαδήποτε αύξηση σε εργαζόμενους/ες στη συντήρηση των χώρων, στην ικανοποίηση λειτουργικών αναγκών αλλά και στην καθαριότητα των κτιρίων». Όλο και πιο συχνά τα σχολεία καλούνται να λειτουργήσουν σε δύσκολες κλιματικές συνθήκες. Αυτό που τα προηγούμενα χρόνια ήταν εξαίρεση σήμερα αποτελεί την καθημερινή κατάσταση των σχολείων μας. Γονείς και εκπαιδευτικοί καλούν όλους τους αρμόδιους φορείς να αναλάβουν τις ευθύνες τους για τη διασφάλιση των καλύτερων συνθηκών διδασκαλίας και μάθησης στα σχολεία.
Δημοσιεύτηκε και στο
https://dialogos.com.cy/chronizoyn-ta-provli-ata-stis-scholikes-ypodo-es/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου