Η Τζίνα Ράινχαρτ, είναι η πλουσιότερη γυναίκα της Αυστραλίας (δισεκατομμυριούχος, κληρονόμος ορυχείων). Είναι μεταξύ άλλων και χορηγός της Εθνικής Πινακοθήκης η οποία αυτή τη στιγμή φιλοξενεί έκθεση με έργα ενός σημαντικού στη χώρα καλλιτέχνη, του Βίνσεντ Ναματζίρα. Ανάμεσα στα έργα του περιλαμβάνεται κι ένα πορτρέτο καρικατούρα της Ράινχαρτ, όπως και 20 άλλων γνωστών ανθρώπων, όπως η βασίλισσα Ελισάβετ, ποδοσφαιριστές, τραγουδιστές, πολιτικοί. Όλοι ως καρικατούρες. Η Ράινχαρτ ωστόσο ζήτησε να αφαιρεθεί το δικό της πορτρέτο. Η Πινακοθήκη όμως απάντησε, στην πλουσιότερη γυναίκα της Αυστραλίας και χορηγό του μουσείου, «όχι», ανοίγοντας για άλλη μια φορά συζήτηση για την τέχνη και τη λογοκρισία.
Οι κριτικοί εξηγούν πως οι πίνακες του Ράινχαρτ αφορούν την αλλαγή των προοπτικών των ανθρώπων χρησιμοποιώντας τη σάτιρα ως «σχόλιο» για την εξουσία. Ο ίδιος εξηγεί πως στόχος του είναι να κάνει το κοινό να σκεφτεί την επιρροή και τα προνόμια που έχουν ορισμένοι άνθρωποι. «Ζωγραφίζω ανθρώπους που είναι πλούσιοι, ισχυροί ή σημαντικοί, άνθρωποι που είχαν επιρροή σε αυτή τη χώρα και σε εμένα προσωπικά, είτε άμεσα, είτε έμμεσα, είτε για καλό, είτε για κακό», συμπλήρωσε ο ζωγράφος. «Μπορεί σε κάποιους να μην αρέσει, άλλοι να το βρίσκουν αστείο, αλλά ελπίζω οι άνθρωποι να κοιτάξουν κάτω από την επιφάνεια. Είμαστε όλοι ίσοι… Ανεξάρτητα από την κληρονομιά του καθενός ή από που προερχόμαστε».
Στη Νέα Υόρκη διεξάγεται παρόμοια συζήτηση γύρω από ένα ακόμα προκλητικό έργο του Ιταλού καλλιτέχνη Μαουρίτσιο Κατελάν. Στην γκαλερί Gagosian, ένας μεσήλικας άνδρας σμιλεμένος σε λευκό μάρμαρο είναι ξαπλωμένος πάνω σε ένα παγκάκι. Με το ένα χέρι σκεπάζει το πρόσωπό του, με το άλλο αγγίζει το φερμουάρ του παντελονιού του, ενώ μπροστά του σχηματίζεται μια μικρή λίμνη. Ο άνδρας ουρεί σε δημόσια θέα κι ο καλλιτέχνης του έργου με τον τίτλο “November” το αφιερώνει «στις ομάδες που είναι αόρατες στην κοινωνία». Ο καλλιτέχνης δεν αποσκοπεί στην πρόκληση, εξηγεί ο επιμελητής της έκθεσης. «Αν στην Αμερική είσαι ελεύθερος να αγοράσεις όπλα από πολυκατάστημα, γιατί είναι λάθος να ουρείς δημόσια;».
Φυσικά αν είσαι ο Μαουρίτσιο Κατελάν όλα είναι πιο εύκολα. Εξ ου και στο περίπτερο του Βατικανό που συμμετέχει φέτος στη Μπιενάλε της Βενετίας έχει προσκληθεί να συμμετάσχει, αν και πριν χρόνια είχε σκανδαλίσει τους πιστούς με το έργο του “La Nona Ora”. Το γλυπτό απεικόνιζε τον πάπα να γέρνει στο έδαφος κτυπημένος από μετεωρίτη. «Η εξουσία η κάθε εξουσία έχει ημερομηνία λήξης, όπως και το γάλα» λέει ο Κατελάν υψώνοντας με άλλα έργο του το μεσαίο δάκτυλο προς τον ουρανό. Ένα μνημειακού μεγέθους χέρι με κομμένα τα τέσσερα δάχτυλα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου