Με ωριμότητα οι μαθητές έψεξαν την κοινωνία μας
Χαστούκι στην κοινωνία, την πολιτεία και στο εκπαιδευτικό σύστημα, για τις συντηρητικές αντιλήψεις που τη χαρακτηρίζουν, αλλά και συνάμα μαθήματα ανθρωπιάς, και ανοχής έδωσαν ομάδα εφήβων οι οποίοι φοιτούν σε σχολεία Μέσης εκπαίδευσης (δημόσια και ιδιωτικά). Χθες ήταν η παγκόσμια μέρα για τα δικαιώματα του παιδιού και προχθές η παγκόσμια ημέρα κατά της κακοποίησής του. Τα παιδιά έστειλαν το σαφές μήνυμα προς την κοινωνία των ενηλίκων «Ακούστε τις ανησυχίες μας, έχουμε ανάγκη από πρότυπα θετικά, που θα μας βοηθήσουν». Τα παιδιά μίλησαν και ο λόγος τους ήταν χείμαρρος, με πολλά γιατί, αλλά και εισηγήσεις. «Διαφημίζονται κακά πρότυπα», είπε ο Αντώνης, «εμείς έχουμε ανάγκη θετικά που θα μπορούν να μας εμπνεύσουν». Σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα της καθημερινότητας μας άγγιξαν οι μαθητές και μαθήτριες με περισσή ωριμότητα. Προβλήματα, που συχνά, γονείς και σχολείο δεν δίνουν επαρκείς απαντήσεις ή δεν τολμούν να τα αγγίξουν. Τα ναρκωτικά, οι διακρίσεις εκπαιδευτικών σε βάρος μαθητών, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, τα θέματα θρησκείας. Αυτά και άλλα ήταν στο επίκεντρο του διαλόγου των εφήβων, που διοργάνωσε χθες η Επιτροπή Προστασίας και Ευημερίας του παιδιού. Η Επίτροπος προστασίας του παιδιού, Λήδα Κουρσουμπά, έτεινε ευήκοο στους προβληματισμούς των μαθητών και διαβεβαίωσε ότι «μαζί θα ταξιδεύσουμε προς την Ιθάκη και ο δρόμος θα είναι με κατακτήσεις διασφάλισης των δικαιωμάτων σας». ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ Πώς να προστατευθούμε; Το πρόβλημα των ναρκωτικών και η ανεπαρκής ενημέρωση ανησυχεί τους μαθητές. «Γιατί δεν μας ενημερώνουν πώς να προστατευθούμε;» διερωτήθηκε μια μαθήτρια, υποβάλλοντας εισήγηση όπως «προσκαλούνται στα σχολεία ναρκομανείς που είναι σε διαδικασία απεξάρτησης, για να πουν την εμπειρία και τις τραυματικές επιπτώσεις από τις ουσίες» είπε. Για να συνεχίσει η Μαρία ψέγοντας την κρατούσα νοοτροπία. «Όταν ακούσουμε ότι κάποιο παιδί στο σχολείο κάνει χρήση ναρκωτικών το βάζουμε στο περιθώριο και δεν του μιλούμε». Το σχολείο είναι χώρος διάδοσης των ναρκωτικών, είπε με ειλικρίνεια ένας μαθητής, υποδεικνύοντας την αναγκαιότητα αποτελεσματικότερης συνεργασίας γονιών-εκπαιδευτικών-ψυχολόγων για στήριξη των παιδιών. «Να δούμε το πρόβλημα των ναρκωτικών κατάματα» είπε η Λουκία, τι φταίει που οι μαθητές οδηγούνται στη χρήση ουσιών. Για να υποδείξει πως «πρέπει να μας προβληματίσουν οι σχέσεις γονιών-παιδιών, η κακή επικοινωνία σε οικογένειες. Υπάρχουν παιδιά που ζουν σε άσχημες συνθήκες και όλα αυτά είναι αιτίες που οδηγούν στις ουσίες». Η Τζουλιάνα έθιξε το θέμα της κακοποίησης παιδιών εντός της οικογένειας και του σχολείου. Την αναγκαιότητα εισαγωγής της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία ήγειρε η Μαρία. «Όταν ακούς ότι αυξάνονται οι εκτρώσεις ανάμεσα σε μαθήτριες, πως γίνεται το εκπαιδευτικό σύστημα να διατηρεί ταμπού;». Για να συνεχίσει μια άλλη μαθήτρια εγείροντας θέμα για το δικαίωμα του εμβρύου στη ζωή. Αρκετοί μαθητές αναφέρθηκαν στο θέμα του καπνίσματος και εξέφρασαν δυσφορία γιατί καταπατούνται τα δικαιώματά τους ως αντικαπνιστές. «Δίνεται μεγαλύτερη σημασία στη μαθητική στολή αντί στην ενημέρωση για τις επιβλαβείς επιπτώσεις των ουσιών και του καπνίσματος» ανέφερε η Παναγιώτα. Ο Μάριος εισηγήθηκε τη δημιουργία καλύτερης υποδομής για ανάπτυξη του αθλητισμού, διατυπώνοντας απογοήτευση γιατί στο δικό του σχολείο (δημόσιο) είναι ανεπαρκής. >διακρίσεις εκπαιδευτικών Αρκετοί ήταν οι μαθητές οι οποίοι επέκριναν καθηγητές, γιατί όπως υποστήριξαν, κάνουν διακρίσεις σε βάρος μαθητών, κυρίως στους αδύναμους. «Έχει δικαίωμα ένας καθηγητής να προσβάλλει ένα μαθητή επειδή δεν είναι άριστος ή γιατί είναι καπνιστής;» είπε ο Δημήτρης. Ένας άλλος μαθητής αναφέρθηκε σε περιστατικό όταν δάσκαλος Δημοτικού κτυπούσε ομογενή μαθητή. Μια ομάδα μαθητών στάθηκαν στις σχέσεις της οικογένειας και κάλεσε τους γονείς να δίνουν τα ορθά πρότυπα και μηνύματα στα παιδιά. «Ας προσέχουν οι γονείς πώς συμπεριφέρονται μπροστά στα παιδιά και τι λένε, διότι αύριο αυτά θα επαναλαμβάνουν την όποια συμπεριφορά τους». ΑΝΟΧΗ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ Το ζήτημα της διαφορετικότητας και της ανοχής ήταν ένα άλλο ζήτημα που άγγιξαν οι μαθητές. «Οι καλύτερες μου φίλες είναι από τη Βουλγαρία και η άλλη Τουρκάλα δηλαδή μουσουλμάνα», είπε μια μαθήτρια ψέγοντας την κοινωνία μας ως ρατσιστική προς τους διαφορετικούς από εμάς. Την εισαγωγή προγραμμάτων κατά του ρατσισμού εισηγήθηκε ο Γιώργος. «Πρέπει να γνωρίσουμε και τους διπλανούς μας, την κουλτούρα και τη θρησκεία τους» είπε, διατυπώνοντας προβληματισμό γιατί «παραμερίζονται οι μαθητές άλλων θρησκευτικών πεποιθήσεων, πλην της ορθοδοξίας, την ώρα των θρησκευτικών ή του εκκλησιασμού». Η κ. Κουρσουμπά τόνισε πως οι ξένοι με την κουλτούρα τους εμπλουτίζουν την κοινωνία μας και τόνισε την υποχρέωση να σεβόμαστε τις πεποιθήσεις και τη γλώσσα τους, ώστε να απαιτούμε και εμείς σεβασμό από τους αλλοδαπούς. Η Επίτροπος κάλεσε τα παιδιά να αποβάλουν την αντίληψη πως ό,τι προέρχεται από τη δυτική Ευρώπη είναι καλό και αντίθετα κακό ό,τι είναι από την ανατολική Ευρώπη. Το μάθημα της ζωής Ζωηρό ήταν το ενδιαφέρον των παιδιών για το διάλογο και από κάποια ακούστηκε το παράπονο ότι στο σχολείο δεν γίνεται συζήτηση. «Οι γνώσεις είναι καλές, αλλά συνήθως, οι εκπαιδευτικοί θέλουν να ξέρουμε παπαγαλία την ιστορία και τα θρησκευτικά, όμως αυτά μόνο δεν είναι ικανά εφόδια» είπε ο Γιώργος, υποδεικνύοντας ότι απουσιάζει από το σχολικό πρόγραμμα το μάθημα της ζωής. Όταν ρωτήθηκε από την Λήδα Κουρσουμπά τι ακριβώς εννοεί, απάντησε πως «έπρεπε να δίνεται μεγαλύτερη σημασία στους προβληματισμούς και στα όνειρα των παιδιών, να δίνονται ερεθίσματα που θα μας υποβοηθήσουν να διαμορφώσουμε κριτική σκέψη και όχι να είμαστε απαθείς αυριανοί πολίτες».
ΤΗΣ ΑΝΤΩΝΙΑΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗ «Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ» 21-11-2007
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου