Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2017

Εξετάσεις για τους διορισμούς: Σταματήστε το, πριν εξελιχθεί σε φιάσκο

Σε προηγούμενο άρθρο μου στο φιλόξενο Paideia-News είχα αναλύσει τους λόγους που το συγκεκριμένο «νέο» σχέδιο διορισμών δεν μπορεί να εξασφαλίσει ότι επαγγέλλεται. Είχα, επίσης, επισημάνει τους κινδύνους που δημιουργούνται για την αξιοπιστία του και την εγκυρότητά του. Στο άρθρο μου εκείνο, είχα θέσει μια σειρά από ερωτήματα τα οποία μπορεί να διατυπώσει κάθε καλοπροαίρετος, ο οποίος ασχολείται με τα θέματα της εκπαίδευσης και είχα αναφέρει συγκεκριμένες εισηγήσεις για τις αναγκαίες ενέργειες, κατά τη γνώμη μου. 

Ένα βασικό ερώτημα αφορούσε τους θεματοθέτες οι οποίοι, κατά το νόμο, δεν θα έπρεπε να μην έχουν συγγένεια μέχρι 4ου βαθμού, με κανένα υποψήφιο,  και είναι υποχρεωμένοι να το δηλώσουν πριν μπουν στη διαδικασία επιμόρφωσής τους. Διατύπωσα το προφανές ερώτημα: Πώς είναι βέβαιοι ότι δεν έχουν συγγένεια μέχρι 4ου βαθμού με κανένα από τους χιλιάδες των υποψηφίων; Δεν υπήρξε, εξ όσων γνωρίζω καμιά απάντηση.  Μήπως θα έπρεπε να ανακοινωθούν τα ονόματα των θεματοθετών, ώστε οι υποψήφιοι, και όλη η κοινωνία, να μπορεί να διαπιστώσουν αν υπάρχει συγγενής τους στην ομάδα των θεματοθετών; Τι λένε για όλα αυτά οι αρμόδιοι; Τι λένε οι ανεξάρτητες αρχές και αξιωματούχοι, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με τη δικαιοσύνη και τη διαφάνεια;

Βασική παράμετρος του σχεδίου είναι οι περίφημες εξετάσεις, από τις οποίες οι υπεύθυνοι και  οι ευκολόπιστοι (;) κοινωνικοί εταίροι προσδοκούν τάχα να βρουν τους «καλύτερους εκπαιδευτικούς». 
Από την ψήφιση του νόμου μέχρι σήμερα έχουν εγερθεί πολλά ζητήματα για τη νομιμότητα πτυχών του «νέου» σχεδίου διορισμών. Κατά την άποψή μου το σχέδιο πάσχει σε πολλούς τομείς. Προσωπικά, δεν περίμενα την εξαγγελία της ύλης των εξετάσεων για να διαπιστώσω τις αδυναμίες του και την προχειρότητα της νομοθέτησης του συγκεκριμένου σχεδίου. Η ανακοίνωση όμως της ύλης ήρθε να πείσει, κατά την άποψή μου, οποιονδήποτε εργάζεται στα σχολεία, ότι το όλο εγχείρημα τείνει να εξελιχθεί σε «φιάσκο».

Οι δάσκαλοι θα δώσουν εξετάσεις στα Ελληνικά και τα Μαθηματικά και η ύλη θα είναι το Αναλυτικό Πρόγραμμα, οι Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας και τα Εγχειρίδια των αντίστοιχων θεμάτων. Πιστεύει κανένας, πλέον, στα σοβαρά ότι ακόμα και αν «προσλάβουμε» τους καλύτερους δασκάλους «παπαγάλους» αυτής της ύλης θα είναι εξασφαλισμένο ότι έχουμε τους «καλύτερους δασκάλους» που θέλαμε για τα παιδιά μας; Τα υπόλοιπα θέματα τα πετάξαμε στον κάλαθο των αχρήστων. Δεν μας ενδιαφέρει αν οι δάσκαλοι είναι καλοί στη Μουσική, την Ιστορία, το Θέατρο, τη Γεωγραφία, την Τέχνη, την Αγωγή Ζωής, τις Νέες Τεχνολογίες, τη Φυσική Αγωγή, το Θεατρικό παιχνίδι, κ.λ.π.  Κι όμως τα παιδιά μας αυτά έχουν περισσότερο ανάγκη. Τι λένε αλήθεια οι Ομοσπονδίες Γονέων, οι Σύνδεσμοι Γονέων; Γιατί σιωπούν; Αυτά τους είχαν τάξει με το περίφημο νέο σχέδιο διορισμών; Έτσι τους είχαν πει ότι θα «προσλάμβαναν» τους «καλύτερους δασκάλους»; Τώρα τι λένε; Είναι ευχαριστημένοι; Συμφωνούν με όλες αυτές τις διαδικασίες; 

Όσο υπάρχει καιρός, πρέπει όσοι έχουν λόγο για τα εκπαιδευτικά πράγματα του τόπου μας να μιλήσουν και να διατυπώσουν καθαρά και ξάστερα την άποψή τους, τεκμηριωμένα και με διαφάνεια. Πρέπει το γρηγορότερο να παραδεχτούμε ότι έγιναν σοβαρά λάθη και να καταργηθούν άμεσα οι εξετάσεις. Δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα το θετικό. Έβαλα σε εισαγωγικά τη λέξη προσλάβουμε.  Τους δασκάλους που προσπαθούμε να «προσλάβουμε» τους έχουμε ήδη στα σχολεία μας εδώ και χρόνια (μερικούς πάνω από δεκαετία). Οι παραλογισμοί της όλης κατάστασης δεν έχουν τελειωμό. 

Αν, παρ’ ελπίδα, αφεθεί να προχωρήσει αυτός ο σχεδιασμός πολύ φοβούμαι πως θα πληρώσουμε πολύ «ακριβά το μάρμαρο».  Όχι, δεν εννοώ το οικονομικό κόστος μόνο. Θα πληρώσουμε στο σώμα της εκπαίδευσης και στην καθημερινή σχολική πράξη τα απότοκα της πρόχειρης νομοθέτησης. Φανταστείτε χιλιάδες εκπαιδευτικούς στα σχολεία μας, συμβασιούχους και αντικαταστάτες, με ήδη βαρυφορτωμένο πρόγραμμα. Τους επόμενους μήνες, αντί όλη τους η προσοχή και οι δυνάμεις τους να είναι αφιερωμένες στα παιδιά και στη σχολική εργασία, θα έχουν να «παπαγαλίζουν» την περίφημη ύλη για ... να αποδείξουν ότι τόσα χρόνια μέσα στα σχολεία μας ... «δεν ήταν ελέφαντες».

Κάνω δημόσια έκκληση, στον Έντιμο Υπουργό Παιδείας, τους αξιότιμους βουλευτές, όλους τους αρμόδιους που έχουν λόγο, να βάλουν στην άκρη εγωισμούς και πείσματα, να δουν με καθαρό μάτι που οδηγούνται τα πράγματα και να σώσουν τα σχολεία μας και την εκπαίδευση από μια ανώφελη, τεράστια αναστάτωση. Είθε ...

Μανόλης Σόβολος
Διευθυντής Δημοτικού Σχολείου ( ... και γονιός)

Δεν υπάρχουν σχόλια: