Να η
ευκαιρία ... Για παιδιά, γονείς και δασκάλους.
Η ΠΟΕΔ έχει εξαγγείλει μονόωρη στάση εργασίας κατά επαρχία (η αρχή θα
γίνει στις 26 Οκτωβρίου από την επαρχία Λεμεσού). Τα παιδιά θα προσέλθουν στο σχολείο το πρωί
μια ώρα αργότερα. Κάποια Μ.Μ.Ε. άρχισαν να αναμασάνε την «καραμέλα» της
ταλαιπωρίας και της αναστάτωσης που θα προέλθει. Τα παιδιά φυσικά θα το απολαύσουν και θα
έρθουν στο σχολείο, έστω για μια μέρα, με ανθρώπινο ωράριο. Δεν θα ξυπνήσουν από τα χαράματα σαν «είλωτες»
που πάνε για ψάρεμα.
Να η
ευκαιρία ... Τι θαύμα θα ήταν ... να γινόταν αυτό κάθε μέρα για τα παιδιά. Φανταστείτε η ηγεσία των γονιών να άδραχνε
την ευκαιρία και να συζητούσε με τους δασκάλους να καθιερωνόταν αυτή η
διευθέτηση μόνιμα με παράλληλη επέκταση του προγράμματος κατά μία ώρα το
μεσημέρι. Φανταστείτε να σκέφτονταν,
έστω για μια φορά, το συμφέρον των παιδιών.
Φανταστείτε να αποφάσιζαν να πάρουν στα χέρια τους το μέλλον των παιδιών
τους και να απαιτήσουν, μαζί με τους δασκάλους, την καθιέρωση της προσέλευσης
των παιδιών στο σχολείο στις 8:30. Να η
ευκαιρία ... Ας γίνει μόνιμο αυτό το «μέτρο» της ΠΟΕΔ για να χαρούν επιτέλους
και τα παιδιά με μια έστω πρωτοβουλία που θα έχει πραγματική, άμεση, θετική
επίδραση στη σχολική ζωή τους.
Να η
ευκαιρία ... Φανταστείτε, γονείς και δάσκαλοι μαζί, να αντιληφθούν τη δύναμή
τους, να ... τους «ανοίξει η όρεξη» και να απαιτήσουν, επίσης, ημίωρα
διαλείμματα για να έχουν τα παιδιά χρόνο να πάνε στην τουαλέτα, να φάνε το
φαγητό τους, να ξεκουραστούν, να πούνε δυο κουβέντες με τους συμμαθητές τους
και τους δασκάλους που είναι παιδονομία, να παίξουν. Να «κοινωνικοποιηθούν» που λέμε εμείς οι
μεγάλοι και γράφουμε στα «σχέδια δράσης».
Να έχουν ανθρώπινες συνθήκες και κατά την παραμονή τους στο σχολείο.
Να η
ευκαιρία ... Φανταστείτε την έκπληξη όλων όταν θα δουν τα παιδιά
χαρούμενα. Όταν θα δουν τα παιδιά να μην
πετάνε γρήγορα γρήγορα το σάντουιτς στον κάλαθο. Όταν θα δουν ότι τα παιδιά δεν θα ζητάνε να
πάνε τουαλέτα αμέσως μόλις μπουν στην τάξη, γιατί δεν προλαβαίνουν στο
διάλειμμα. Όταν θα δουν τα παιδιά πιο
συγκεντρωμένα στο μάθημα και με λιγότερα επεισόδια παραβατικότητας.
Να η
ευκαιρία ... Πριν ενάμισι χρόνο, στα πλαίσια του ERASMUS+, επισκέφτηκα ένα σχολείο στη
Φινλανδία. Εκεί που τα σχολεία έχουν
αυτοτέλεια και ευελιξία όχι μόνο στο επίπεδο του σχολείου και της τάξης, αλλά
ακόμα και του τμήματος. Ο Διευθυντής μου
εξήγησε ότι το πρωί τα μισά παιδιά της τάξης έρχονται στις 8:30 και τα άλλα
μισά στις 9:30. Τα παιδιά που έρχονται
νωρίτερα θα σχολάσουν στις 2:30 και τα παιδιά που έρχονται αργότερα θα
σχολάσουν στις 3:30. Το σχολείο έχει την
αυτονομία να αξιοποιήσει τους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους (τα ...
περισσεύματα που λέμε εδώ) με τον τρόπο που κρίνει πιο επωφελή για τα
παιδιά. Αποφάσισαν λοιπόν, στο
συγκεκριμένο σχολείο, ότι ο δάσκαλος της τάξης θα αξιοποιήσει τις επιπλέον ώρες
που έχουν δοθεί στο σχολείο, κάνοντας δυο φορές το μάθημα (Γλώσσα ή Μαθηματικά,
με τους μισούς κάθε φορά μαθητές), ώστε να είναι πιο αποτελεσματική η διδασκαλία. Όλα αυτά εκεί που σχεδιάζουν και παίρνουν
αποφάσεις με μοναδικό κριτήριο το συμφέρον των παιδιών, βασιζόμενοι σε
επιστημονικές μελέτες.
Να η
ευκαιρία ... Φανταστείτε γονείς και δάσκαλοι να συνειδητοποιήσουν ότι για
δεκαετίες πολύ λίγα πράγματα (από τις περίφημες μεταρρυθμίσεις) έχουν αγγίξει
την πραγματική σχολική ζωή του παιδιού.
Φανταστείτε ξαφνικά να νιώσουν ενοχές που αδιαφορούν τόσα χρόνια που τα
παιδιά «καίγονται» μαθησιακά από 5 χρονών και 8 μηνών, ανέτοιμα για το
«Γολγοθά» που τα περιμένει. Φανταστείτε
να απαιτήσουν την άμεση κατάργηση των βιβλίων στην Α’ τάξη και την εφαρμογή του
προγράμματος της Προδημοτικής στην πρώτη τάξη.
Να η
ευκαιρία ... Θα μου πείτε ονειρεύομαι
ξύπνιος. Ας είναι ... Αφήστε με να
ονειρεύομαι. Πολλές φορές μια σπίθα αρκεί
... Βοηθήστε όλοι γονείς και δάσκαλοι από τη βάση να ανάψει η σπίθα και ... πού
ξέρεις ... μπορεί η πυρκαγιά να κάψει αγκυλώσεις δεκαετιών ... Να η ευκαιρία
...
Μανόλης
Σόβολος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου