Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016

"Νέο" σύστημα διορισμών και τραγελαφικά συνακόλουθα ...

Διαφημίστηκε ότι το «νέο» σύστημα διορισμών θα εξασφαλίσει στην εκπαίδευση νεότερους και πιο καταρτισμένους εκπαιδευτικούς.  Επίσης, ότι θα είναι αξιόπιστο και αδιάβλητο.  Οι προθέσεις μπορεί να είναι καλές και άγιες.  Από τα γεγονότα και τις διαδικασίες φαίνεται  όμως ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ξοδευτούν εκατομμύρια και να κάνουμε ... «μια τρύπα στο νερό». 

Οι εξετάσεις που προγραμματίζονται για το Σεπτέμβρη του 2017 απαιτούν μια τεράστια προεργασία, πολύ υψηλό κόστος, αξιοποίηση ή κατασπατάληση οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, κινητοποίηση δεκάδων χιλιάδων υποψηφίων ... και όλα αυτά ... «για ένα πουκάμισο αδειανό ...».  Οι θέσεις είναι ελάχιστες και με απλά μαθηματικά θα τις καταλάβουν εκπαιδευτικοί που ήδη εργάζονται για χρόνια ως συμβασιούχοι ή αντικαταστάτες.  Και αναρωτιέται κάθε καλοπροαίρετος ... γιατί όλα αυτά;  Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι ΚΑΜΙΑ ανανέωση του εκπαιδευτικού προσωπικού δεν πρόκειται να προέλθει από το «νέο» σύστημα διορισμών.

Ας δούμε τώρα και το αξιόπιστο και το αδιάβλητο του συστήματος:  Στις 6-10-2016 το Υ.Π.Π. με εγκύκλιό του απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, που πληρούν κάποια ακαδημαϊκά και άλλα κριτήρια να δηλώσουν τυχόν επιθυμία τους να είναι θεματοθέτες στις παραπάνω εξετάσεις, ώστε να επιμορφωθούν σε σχετικά σεμινάρια.  Ένα κριτήριο που τίθεται είναι να μην έχουν συγγένεια μέχρι 4ου βαθμού, είτε εξ αίματος είτε εξ αγχιστείας, με υποψηφίους εκπαιδευτικούς.  Κάθε καλοπροαίρετος άνθρωπος μπορεί να θέσει μερικά ερωτήματα:

·        Υπάρχει στη μικρή Κύπρο κάποιος που δεν θα έχει συγγένεια, μέχρι 4ου βαθμού, με κάποιο υποψήφιο από τις χιλιάδες που θα κληθούν να παρακαθήσουν στις εξετάσεις, από την Κύπρο και την Ελλάδα;  Θα είναι θαύμα αν βρεθούν κάποιοι.

·        Πώς μπορεί να γνωρίζουν από τώρα, όσοι δηλώσουν την επιθυμία τους για να είναι θεματοθέτες, ότι δεν θα υπάρχει κανένας συγγενής τους ... μέχρι 4ου βαθμού, που θα είναι υποψήφιος;  Και αν το ... ανακαλύψουν λίγες μέρες πριν τις εξετάσεις;  θα τους έχουμε επιμορφώσει, θα έχουμε κατασπαταλήσει οικονομικούς πόρους για το τίποτα;

·        Και το πιο σημαντικό:  Αν ... ξεπεράσουμε το θέμα με τους συγγενείς που τίθεται ως ελάχιστη ασφαλιστική δικλείδα από το νόμο, δεν μας ενδιαφέρουν ... οι κουμπάροι, οι γείτονες, οι φίλοι, οι «κολλητοί», οι οποίοι μπορεί στη σημερινή εποχή να αποτελούν και πιο ισχυρούς δεσμούς από τους ... συγγενείς 4ου βαθμού;

Για την ώρα αφήσαμε κατά μέρος το ερώτημα αν κάποια δοκίμια μπορούν να εξασφαλίζουν τους καλύτερους δασκάλους στις τάξεις.  Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο οι εμπνευστές τους θα «είχαν κάνει χρυσά τα παλούκια τους» με τέτοια «ευρεσιτεχνία».  Σε κάποιους άλλους τομείς δραστηριότητας, τέτοιου είδους δοκίμια μπορεί να είχαν ένα ποσοστό επιτυχίας.  Στην εκπαίδευση όμως είναι πολύ πιθανόν να δούμε σε λίγες μέρες να συντρίβονται οι βεβαιότητες των επιλογών μας.

 

Τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω δείχνουν ότι ακόμα και αν υπάρχουν οι καλύτεροι θεωρητικοί σχεδιασμοί και οι καλύτερες προθέσεις δεν μπορεί να εξασφαλίζεται η ανανέωση του εκπαιδευτικού προσωπικού και τίθενται εύλογα ερωτήματα για την αξιοπιστία του και το αδιάβλητο του εγχειρήματος.  Με αυτή την υπόθεση των εξετάσεων ο μόνος που πιθανόν να βρει δουλειά είναι ... ο Γενικός Ελεγκτής.


Τι θα μπορούσε να γίνει στην κατάσταση που βρισκόμαστε και τι εισηγήσεις θα ήταν εφικτές και εφαρμόσιμες;

Άμεσα και Βραχυπρόθεσμα:  Πρώτα απ’ όλα θα ήταν τίμιο και πράξη υπευθυνότητας να παραδεχθούμε ότι πλανηθήκαμε, το «νέο» σύστημα δεν μπορεί να προσφέρει όσα επαγγέλθηκε και να αλλάξουμε πλεύση ... αφήνοντας κατά μέρος τις εξετάσεις.  Επιπρόσθετα να σταθούμε τίμιοι και ξεκάθαροι μπροστά στα νέα παιδιά και να τους πούμε ότι άμεσα και βραχυπρόθεσμα δεν υπάρχει καμιά πιθανότητα να εργαστούν στην εκπαίδευση.  Να σταματήσουμε να τους δημιουργούμε ψευδαισθήσεις και αυταπάτες.  Η μόνη περίπτωση να υπάρξουν μεσοπρόθεσμα κάποιες επιπρόσθετες θέσεις εργασίας θα ήταν η υιοθέτηση από το Υ.Π.Π. πρωτοβουλιών και πολιτικών οι οποίες θα αναβάθμιζαν την εκπαίδευση.  (π.χ.  Δεύτερος δάσκαλος στις μικρότερες τάξεις, Υπεύθυνος τεχνολογίας σε κάθε σχολείο, μείωση αριθμού μαθητών σε κάθε τμήμα, Μηδενισμός διδακτικού ωραρίου των Διευθυντών, Ενισχυτική διδασκαλία σε όλα τα σχολεία, Σχέδιο κινήτρων για πρόωρη αφυπηρέτηση εκπαιδευτικών κ.λ.π.).

Είναι έτοιμο το Υ.Π.Π. να στηρίξει τέτοιες πολιτικές και πρωτοβουλίες;  Αν δεν είναι έτοιμο πρέπει με εντιμότητα να σταματήσει να δημιουργεί ψεύτικες ελπίδες στα νέα παιδιά.  Από την έλλειψη πληροφόρησης και σωστής ενημέρωσης τα νέα παιδιά πέφτουν θύματα και απλά συντηρούν, με τεράστιο οικονομικό κόστος, κάποια παιδαγωγικά τμήματα.

Μακροπρόθεσμα:  Δεν μπορεί να απαγορευτεί σε κανένα να σπουδάζει ότι θέλει.  Πρέπει όμως εξ αρχής να γνωρίζει με λεπτομέρεια όλα τα δεδομένα και τους κανόνες.  Οι σπουδές σε Τμήμα Επιστημών Αγωγής (για δασκάλους, νηπιαγωγούς) ή Τμήματα κάποιου θέματος (για εκπαιδευτικούς Μέσης και Τεχνικής) δεν μπορεί να αποτελεί αυτόματα το μοναδικό προσόν για διορισμό στην εκπαίδευση.  Θα πρέπει να απαιτείται η εξειδίκευση σε 2 τουλάχιστον θέματα (δημοτική) και η παιδαγωγική κατάρτιση (μέση και τεχνική).  Αυτό που πρέπει να μελετηθεί είναι αν θα γίνεται κατά τη διάρκεια των βασικών σπουδών ή αν θα γίνεται σε Παιδαγωγική Σχολή στο Πανεπιστήμιο που θα ισοδυναμεί με το επίπεδο master.  Με αυτό τον τρόπο η πολιτεία, η κοινωνία μπορεί να προγραμματίζει σωστά τον αριθμό των δασκάλων και των ειδικοτήτων που χρειάζεται και να έχει ελεγχόμενο τον αριθμό που θα εισάγονται και θα αποφοιτούν από τα προγράμματα της Παιδαγωγικής Σχολής.

Άμεσα λοιπόν ας συμπεριφερθούμε με εντιμότητα στη νέα γενιά.  Να σταματήσουμε τις διαδικασίες για τις εξετάσεις και όλα τα τραγελαφικά συνεπακόλουθά τους.  Να επενδύσουμε τα εκατομμύρια που θα σπαταλούσαμε σε νέες πολιτικές στην εκπαίδευση που θα δημιουργήσουν άμεσα νέες θέσεις εργασίας.  Άμεσα να αρχίσουμε να οργανώνουμε την Παιδαγωγική Σχολή για εξειδίκευση των δασκάλων και παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών Μέσης και Τεχνικής.  Δεν θα «ανακαλύψουμε την ταχινόπιτα».  Σε άλλες χώρες, π.χ. Φινλανδία, αυτά υπάρχουν για δεκαετίες.  Οι εκπαιδευτικοί είναι καταρτισμένοι και εξειδικευμένοι για την ενιαία 9χρονη εκπαίδευση και διορίζονται σε όλο το φάσμα της, ανάλογα με τις ανάγκες.  Ξέρω πως απαιτεί τόλμη να αναγνωρίσουμε ότι σφάλαμε και  ... «στραβά αρμενίζουμε», αλλά δεν έχουμε άλλη επιλογή αν δεν θέλουμε να  διαιωνίζουμε τις κακοδαιμονίες της προχειρότητας δεκαετιών.

Μανόλης Σόβολος
Διευθυντής Δημοτικού Σχολείου ( ... και γονιός)

Δημοσιεύτηκε και στο www.paideia-news.com
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: