Να το πάρουμε απόφαση. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι άλυτο. Όταν μπορούσε να λυθεί οι κυβερνήσεις πίστευαν πως θα το λύσουν μεγαλώνοντας τους δρόμους.
Αν άκουγαν κάποιους ειδικούς θα τους έλεγαν ότι άμα δεν έχεις ικανοποιητικές δημόσιες συγκοινωνίες και μεγαλώνεις τους δρόμους το μόνο που μπορείς να πετύχεις είναι να αυξάνεις τα ιδιωτικά οχήματα. Τώρα φτάσαμε στο σημείο να δηλώνει ο υπουργός Μεταφορών ότι πρέπει ««να αφαιρέσουμε αυτοκίνητα από τους δρόμους με το να έχουμε εναλλακτικές επιλογές, όπως την ποδηλασία και το περπάτημα». Πολύ καλές οι θεωρίες. Αλλά για ακαδημαϊκές συζητήσεις, όχι για τους δρόμους μας και τα πεζοδρόμιά μας.
Ούτε ποδήλατα μπορούν να κυκλοφορούν με ασφάλεια, ούτε πεζοί. Βλέπεις έναν ποδηλάτη στο δρόμο και το πρώτο που σκέφτεσαι είναι ότι ρισκάρει τη ζωή του. Τα πεζοδρόμια χειρότερα. Ακόμα και σε όσα πεζοδρόμια δεν υπάρχουν κακοτεχνίες (σπάνια) να περπατάς και να σκουντουφλάς πάνω στις ξηλωμένες πλάκες ή σε παρεμβάσεις με ιδιωτικές πινακίδες, σταθμευμένα αυτοκίνητα κ.α., φροντίζουν οι τοπικές Αρχές ή άλλοι να τα δεντροφυτεύουν.
Ο πόλεμος που κάνει ο Αλέξης Βαφεάδης με τα ιδιωτικά αυτοκίνητα είναι άδικος για τους πολίτες. Διότι, να ξαναπώ το κοινότυπο, δεν έχουν επιλογές οι πολίτες παρά μόνο να διακινηθούν με το ιδιωτικό τους όχημα. Μια πρόσφατη έρευνα στη Λεμεσό έδειξε ότι εννιά στους δέκα πολίτες διακινούνται με ιδιωτικά όχημα. Ανάλογα θα είναι και σε άλλες πόλεις. Λογικό. Πώς αλλιώς; Ακόμα και όταν οι τιμές των καυσίμων θα τους ανάγκαζαν να περιορίσουν τη χρήση ιδιωτικού αυτοκινήτου δεν έχουν άλλο τρόπο να πάνε στις δουλειές τους.
Τώρα προέκυψε και άλλο μέτωπο σε αυτό τον πόλεμο. Η κυβέρνηση κατέθεσε στη Βουλή νομοσχέδιο βάσει του οποίου θα μοιράζει εξώδικα σε όσους εισέρχονται σε καθορισμένες περιοχές στις οποίες θα επιτρέπονται μόνο υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα. Όποιο αυτοκίνητο με συμβατικά καύσιμα εισέρχεται σε αυτές τις περιοχές θα αρπάζει πρόστιμο. Κι αυτό, διότι κατά τον κ. Βαφεάδη, «έχουμε υποχρέωση έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εφαρμόσουμε κάποια από τα μέτρα». Και θα τα εφαρμόσουν, λέει, «όταν ωριμάσουν τα θέματα».
Αλλά, γιατί κατατέθηκαν στη Βουλή αν δεν θα εφαρμοστούν αμέσως; Για να πούμε στην ΕΕ ότι ανταποκριθήκαμε στις υποχρεώσεις μας; Μα, πρώτη υποχρέωση είναι να βοηθηθούν οι πολίτες και όχι οι πράσινες θεωρίες. Το χειρότερο φυσικά είναι πως τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προς τα οποία θέλουν να κατευθύνουν τους πολίτες είναι τόσο ακριβά (και πειραματικά μπορούν να χαρακτηριστούν) που ελάχιστοι μπορούν να τα αγοράσουν. Και αν πολλοί από εμάς έχουν ακόμα σαράβαλα δεν τα έχουν από κάποιο βίτσιο, αλλά επειδή δεν μπορούν να αγοράσουν άλλα. Αν απαγορευτεί η κυκλοφορία τους, έστω και σε ορισμένες περιοχές, θα είναι εγκληματικό για αυτούς τους πολίτες.
Ούτε ασφαλώς θα λυθεί το κυκλοφοριακό με αυτά τα μέτρα. Ούτε και θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των ρύπων. Είναι κι αυτό ένας πολύ καλός στόχος. Η μείωση, δηλαδή, των ρύπων στις μεταφορές. Αλλά, όταν το κυπριακό κράτος αδυνατεί να μειώσει τους πιο προβληματικούς και με τεράστιο κόστος ρύπους, αυτούς της ΑΗΚ και του μαζούτ της, είναι ένα κρύο ανέκδοτο να θέλει να μειώσει τους ρύπους στους δρόμους. Σε βάρος της τσέπης των πολιτών. Ως να είναι οι πολίτες εχθροί και θα τους πολεμήσουν για να τους αναγκάσουν να αφήσουν τα αυτοκίνητα τους στα γκαράζ. Να μάθουν να πηγαίνουν στις δουλειές τους με τα ποδήλατα, λέει.
Καταλαβαίνεις πόσο μεγάλες αερολογίες είναι όλα αυτά αν ρίξεις μια ματιά σε ευρωπαϊκές πόλεις, όπου θεωρούνται ιδανικές για ποδήλατο. Στην Ουτρέχτη της Ολλανδίας, με πληθυσμό 360.000, πάνω από 125.000 άνθρωποι μετακινούνται με ποδήλατα για εργασία, σχολείο και σταθμούς δημόσιων μέσων μεταφοράς. Αλλά στην Ουτρέχτη δημιούργησαν την πρώτη ποδηλατολωρίδα το 1885. Ναι, πριν 139 χρόνια! Στην Αμβέρσα, στο Βέλγιο, υπάρχουν πάνω από 500 χιλιόμετρα ασφαλών διαδρομών ποδηλάτων. Στη Βρέμη, η πρώτη πόλη της Γερμανίας που εισήγαγε την έννοια των δρόμων για ποδήλατο, υπάρχουν 674 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων.
Οι δικοί μας θέλουν να κυκλοφορούμε με ποδήλατα επειδή έκαναν μια – δυο ποδηλατολωρίδες. Κι αυτές μέσα σε πάρκα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου