Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί και όσοι διαμαρτύρονται για τις κλιματικές συνθήκες στα σχολεία έχουν δίκαιο. Το θέμα «κλιματιστικά» χρονολογείται στην ατζέντα και σε ένα τόπο, όπου τα καλοκαίρια πλέον τρέμουν τον καιρό (σε αντίθεση με ότι τραγουδούσε ο Ζορζ Μουστακί πριν από δεκαετίες), θα έπρεπε να είχε λυθεί. Κι η λύση δεν είναι μόνο μία.
Πολύ συχνά ανακοινώνονται προγράμματα για θερμομόνωση σπιτιών και άλλων υποστατικών. Τα σχολικά κτήρια έχουν ποτέ συμπεριληφθεί σε τέτοια προγράμματα; Έχει μπει κάποιος στη βάσανο –υπουργός ή σχολικές εφορίες- να οργανώσει ένα πρόγραμμα θωράκισης των σχολείων; Με μονώσεις, με πράσινες οροφές, με κάλυψη των ανοιγμάτων, με διπλά και τριπλά τζάμια, με σκίαστρα, με τοποθέτηση ανεμιστήρων, με δημιουργία σκιερών χώρων…; Κι όταν κτίζονται καινούρια, ο παράγοντας ζέστη και κρύο, λαμβάνεται υπόψιν;
Στα παλιά τα χρόνια, πριν έχουμε τις γνώσεις που διαθέτουμε σήμερα και τους άπειρους ειδικούς, τα σχολεία ήταν κτισμένα με τρόπους πολύ πιο φιλικούς από ότι είναι σήμερα. Κι αυτό μπορεί να διαπιστωθεί πολύ εύκολα. Κατ’ αρχήν τα σχολεία, κάποτε, διέθεταν κήπους με ψηλά δέντρα που διαφοροποιούσαν το μικροκλίμα. Σήμερα είναι κρανίου τόπος, γιατί «ποιος θα συντηρεί τους κήπους».
Φυσικά τότε, οι θερμοκρασίες δεν είναι αυτές που είναι σήμερα. Χωρίς τα κλιματιστικά ενδεχομένως να μην είναι δυνατό να ανταπεξέλθουμε. Η χρήση τους όμως θα έπρεπε να είναι ενισχυτική. Θα έπρεπε παράλληλα να παρθούν άλλα μέτρα, με παθητικά -όπως ονομάζονται- συστήματα, τα οποία δεν θα εκπέμπουν, με τη λειτουργία τους, διοξείδιο επιβαρύνοντας την ήδη βεβαρημένη ατμόσφαιρα.
Σύμφωνα με μελέτη που έγινε όταν συζητείτο ξανά το θέμα, για την τοποθέτηση κλιματιστικών στα σχολεία χρειάζεται κονδύλι πέραν των 100 εκατομμυρίων. Κι επειδή δεν έχουν τοποθετηθεί φωτοβολταικά στα σχολεία θα χρειάζονται και κάμποσα εκατομμύρια για τη λειτουργία τους καθώς και άλλα για τη συντήρηση τους. Κι έπειτα, γονείς και εκπαιδευτικοί θα θέτουν θέμα υγιεινής στις τάξεις, με τις αίθουσες κλειστές και τον αέρα να ανακυκλώνεται. Κάποιοι θα επικαλεστούν αλλεργίες κι αναπνευστικά προβλήματα, τα οποία θα είναι αληθινά. Άλλοι θα αρνούνται να εισπνεύσουν τη μπόχα που θα αναδύεται από τις κλειστές αίθουσες και θα έχουν τα παράθυρα ανοικτά. Κι όταν με 40 και 44 βαθμούς τα παράθυρα είναι ανοικτά, είτε λειτουργεί το κλιματιστικό είτε όχι, το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο.
Τα κλιματιστικά, σε σχέση με την κλιματική αλλαγή, δημιουργούν φαύλο κύκλο. Και σε χώρους που χρησιμοποιούνται μαζικά, όπως τα σχολεία, ο κύκλος γίνεται ακόμα πιο φαύλος. Φυσικά, δεν μπορούν να θυματοποιούνται οι μαθητές, ούτε κι οι εκπαιδευτικοί. Ας δούμε όμως το θέμα από όλες τις πλευρές. Άμεσα.
Πηγή: https://www.philenews.com/apopsis/arthra-apo-f/article/1477315/ta-klimatistika-den-ine-panakia/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου