Την ώρα που η απαίτηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων είναι η τοποθέτηση κλιματιστικών σε όλες τις σχολικές αίθουσες για να αντιμετωπιστούν οι καιρικές συνθήκες που ταλαιπωρούν εδώ και χρόνια μαθητές κι εκπαιδευτικούς, έρχεται μια πανεπιστημιακή έρευνα να καταδείξει ότι ως έχει τώρα η κατάσταση των σχολικών κτηρίων, τα κλιματιστικά δεν θα δώσουν λύσεις αλλά αντιθέτως, θα συμβάλουν περισσότερο στο ανθυγιεινό περιβάλλον που αποδεδειγμένα υπάρχει στις τάξεις. Κι αυτό διότι, για τους ειδικούς μεγάλη σημασία έχει η ποιότητα του αέρα που όπως προκύπτει από την έρευνά τους δεν είναι καθόλου καλή εντός των σχολικών αιθουσών όπου εκεί συγκεντρώνονται πολύ μεγάλες και άκρως ανησυχητικές ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα.
Αρκεί να σημειωθεί ότι ενώ το ανώτατο επιτρεπτό όριο συγκέντρωσης διοξειδίου του άνθρακα είναι 1.500 ppm (σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας) και το ιδανικό θα ήταν 850 ppm, στις σχολικές αίθουσες της Κύπρου το διοξείδιο του άνθρακα δύναται να αγγίξει και τα 3.000 ppm. Οι τιμές του διαφάνηκε ότι πέφτουν κατά τα διαλείμματα καθώς οι μαθητές εξέρχονται των τάξεων και ταυτόχρονα ανοίγουν πόρτες και παράθυρα.
Όλα τα πιο πάνω παρουσίασε ο επικεφαλής ερευνητής του Εργαστηρίου «Ενέργεια και Περιβαλλοντικός Σχεδιασμός Κτηρίων», της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κύπρου, Απόστολος Μιχόπουλος, στο πλαίσιο διάσκεψης που διοργάνωσε η Ομοσπονδία Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης Λευκωσίας για την παρουσίαση σχετικής έρευνας. Το αξιοσημείωτο είναι ότι την έρευνα αυτή ζήτησε το ίδιο το υπουργείο Παιδείας επί Υπουργίας Κώστα Χαμπιαούρη, παραδόθηκε το 2019 στο διάδοχό του, Πρόδρομο Προδρόμου, παρουσιάστηκε και στην Αθηνά Μιχαηλίδου, ενώ για την εκπόνησή της συνεργάστηκαν αρκετοί φορείς (και κυβερνητικοί) εκ των οποίων και οι Τεχνικές Υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας.
Η συγκεκριμένη μελέτη για τα σχολικά κτήρια και το περιβάλλον εντός των αιθουσών δεν έμεινε μόνο στη θεωρία και στα αποτελέσματα στο χαρτί αλλά υλοποιήθηκε στο Γυμνάσιο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’ στο Πλατύ από τον περασμένο Νοέμβριο, καταγράφοντας πολύ καλά αποτελέσματα. Επί της ουσίας, στο εν λόγω σχολείο έγιναν παρεμβάσεις και λήφθηκαν μέτρα τα οποία βελτίωσαν κατά πολύ τις συνθήκες διαβίωσης και μάθησης. Κι αυτό, όπως εξήγησαν οι εμπλεκόμενοι στη μελέτη, χωρίς η πρώτη λύση να είναι τα κλιματιστικά.
Συγκεκριμένα στο σχολείο, μεταξύ άλλων, τοποθετήθηκαν ανεμιστήρες οροφής καθώς οι ειδικοί σημείωσαν ότι οι απλοί ανεμιστήρες τοίχου που υπάρχουν τώρα στα σχολεία δεν προσφέρουν απολύτως τίποτα στη θερμική άνεση εντός τάξεων παρά μόνο καταναλώνουν ενέργεια, έγινε θερμομόνωση, τοποθετήθηκαν πλαϊνά σκέπαστρα, ρολοκουρτίνες ενώ παράλληλα έγινε δεντροφύτευση στην αυλή για να διορθωθεί το μικροκλίμα του σχολείου. Όπως ανέφερε ο κ. Μιχόπουλος, τα αποτελέσματα είναι άκρως θετικά και καταδεικνύουν στην πράξη πλέον πώς εάν ληφθούν αυτά τα μέτρα στα σχολεία τότε θα τα θωρακίσουμε για τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής για βάθος χρόνου.
Αναφορικά με το επίμαχο θέμα των κλιματιστικών, χαρακτηρίστηκε ως μία «ανεγκέφαλη λύση» τη δεδομένη στιγμή καθώς το περιβάλλον εντός των τάξεων είναι ανθυγιεινό. Λέχθηκε ότι μπορούν να μπουν μεν, ωστόσο, λόγω της κακής ποιότητας του αέρα εντός αιθουσών πρέπει να εργάζονται με… παράθυρα ανοικτά. Επιφυλάξεις διατυπώθηκαν και για το κατά πόσο μπορούν τα κλιματιστικά να εργαστούν φουλ σε ένα σχολείο χωρίς να ρίξουν το δίκτυο ολόκληρης περιοχής.
Ερωτηθείς ο κ. Μιχόπουλος για το κόστος που απαιτείται για να γίνουν οι σχολικές αίθουσες όπως εκείνες στο Γυμνάσιο στο Πλατύ, απάντησε ότι υπολογίζεται περίπου στις €6.000 ανά αίθουσα, επομένως περίπου €100.000 ανά σχολείο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου