Έγραψα προχτές ένα σύντομο σχόλιο για το υπερθέαμα που βλέπουμε περνώντας από τον Κουτραφά όπου για τον υπό κατασκευή δρόμο Αστρομερίτη – Ευρύχου, στήνεται μια γέφυρα η οποία ενώ θα περνά πάνω από το ποταμάκι της Ελιάς έχει μέγεθος ως να πρόκειται να περάσει πάνω από τον Αμαζόνιο ποταμό.
Ρωτούσα αν υπάρχει κάποια λογική εξήγηση ή απλώς είναι ο τρόπος να φουσκώνουν τα εκατομμύρια του κόστους; Από αυτούς που ξέρουν δεν απάντησε κανένας. Μόνο διάφοροι «ειδικοί», όπως και την αφεντιά μου, είπαν απλώς τη γνώμη τους. Άλλος ότι δεν είμαι μηχανικός για να ανακατεύομαι, άλλος ότι υπάρχει υψομετρική διαφορά και ήταν απαραίτητη η γέφυρα κι άλλος ότι χρειάζεται διότι αν κάποια στιγμή κατεβεί ο ποταμός πρέπει να υπάρχει ασφάλεια…
Ήταν, όμως, ειλικρινής η απορία μου. Αν ήμουν μηχανικός ειδικός στην κατασκευή δρόμων, δεν θα την είχα, θα ήξερα. Είμαι, όμως, δημοσιογράφος και θέλω να πιστεύω ότι οι παρεμβάσεις μου είναι της κοινής λογικής και τίποτα περισσότερο. Δεν το χωράει ο νους μου, λοιπόν, να κατασκευάζεται ένας δρόμος έντεκα χιλιομέτρων, ΕΝΤΕΚΑ, και σε αυτόν τον δρόμο να χρειάζεται κοιλαδογέφυρα μήκους 750 μέτρων. Υψομετρική διαφορά υπάρχει ασφαλώς, και πρέπει να καλύπτεται με την κοιλαδογέφυρα μόνο αν δεν μπορεί να περάσει ο δρόμος ούτε με εκσκαφές πριν και μετά το κομμάτι, με επιχωμάτωση και βύθιση (κι ας έχει λίγη κατηφόρα και ανηφόρα, δεν χάθηκε ο κόσμος), ούτε μπορεί να περάσει από κάποιο άλλο σημείο όπου είναι πιο ομαλό το έδαφος. Εντάξει, μπορεί να είναι αδύνατη άλλη λύση. Αλλά, και πάλι, είναι δυνατό να μην υπήρχε άλλο σημείο να περάσει ο δρόμος;
Αυτό που με εκπλήττει περισσότερο κάθε φορά που ασχολούμαι με ζητήματα δημοσίων έργων, είναι η ευκολία με την οποία ξοδεύονται τα εκατομμύρια. Ίσως είναι οι μόνες δουλειές όπου αυτοί που κάνουν τα πλάνα δεν λαμβάνουν υπόψη το κόστος. Και υπάρχει λόγος. Είναι κόστος που μοιράζεται στους φορολογούμενους και δεν ενδιαφέρει κανέναν. Αυτή η εντυπωσιακή γέφυρα, λοιπόν, που θα την θαυμάζουμε και θα την απολαμβάνουν τα αυτοκίνητά μας όταν περνούν από εκεί, έχει κόστος τριάντα εκατομμύρια χωρίς τον ΦΠΑ. ΤΡΙΑΝΤΑ. Μόνο η γέφυρα.
Όλος ο δρόμος των 11 χιλιομέτρων, έχει κόστος κάπου 75 εκατομμύρια (χωρίς τον ΦΠΑ) και μόνο η γέφυρα έχει κόστος 30 εκατομμύρια.
Όσοι παρακολουθούν αυτά που γράφω θα πρόσεξαν ότι έγραψα πάρα πολλές φορές για την αναγκαιότητα αυτού του δρόμου. Γράφω από τότε που το 2003, ο υπουργός Συγκοινωνιών, Αβέρωφ Νεοφύτου, εγκαινιάζοντας τα έργα του δρόμου Κοκκινοτριμιθιάς – Ακακίου, δήλωνε ότι «πριν τελειώσει σε τρία χρόνια η πρώτη αυτή φάση του αυτοκινητόδρομου, θα έχει ξεκινήσει η δεύτερη φάση από τη Δένεια μέχρι την Αυλώνα και από την Ευρύχου προς τον Αστρομερίτη». Από τότε η κοροϊδία πάει σύννεφο, και είχαν δίκαιο οι Σολιάτες που φώναζαν και μπράβο στην κυβέρνηση Αναστασιάδη που προώθησε έστω και αυτό κομμάτι των 11 χιλιομέτρων.
Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι θα βλέπουμε ότι κάτι δεν πάει καλά και θα σιωπούμε επειδή είναι αναγκαίος αυτός ο δρόμος. Δεν σημαίνει ότι θα λέμε ανοησίες, όπως ένας «παρέας», που απαντούσε στο σχόλιό μου γράφοντας ότι σε εκείνο τον κατήφορο (του Κουτραφά) έχασαν τη ζωή τους πέραν των 20 ατόμων και έγιναν πολλά δυστυχήματα και γι΄ αυτό να μην μας ενδιαφέρουν τα εκατομμύρια. Δεν θα μας ενδιέφεραν αν ήταν έτσι. Αλλά δεν είναι. Και σιγά τον κατήφορο, δηλαδή! Θα πηγαίνουμε στα βουνά και ο δρόμος μας πρέπει να είναι όλος επίπεδος, μην έχει και λίγα σκαμπανεβάσματα.
Λοιπόν, για να ξέρουμε τι λέμε: την περίοδο 2006 – 2016, που βρήκα
στοιχεία, στο κομμάτι του δρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου, είχαμε έντεκα νεκρούς
σε σύνολο 98 τροχαίων. Όχι στον κατήφορο του Κουτραφά, σε όλο το δρόμο.
Γι΄ αυτό και φωνάζαμε ότι έπρεπε να γίνει ο δρόμος αντί να μας
κοροϊδεύουν από τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Αλλά, ας αξιοποιούσαν τα εκατομμύρια για να γίνουν μερικά χιλιόμετρα παραπάνω, παρά να πάνε όλα στη γέφυρα του Κουτραφά.
Υ.Γ.
Θα την απολαμβάνουμε αυτή τη γέφυρα, δεν λέω, και επιτέλους ας
ξοδευτούν και λίγα εκατομμύρια για τα ορεινά, όχι μόνο για τα παράλια.
Αλλά όταν λέμε διαφάνεια σημαίνει διαφάνεια. Κάποιος να δώσει μια
εξήγηση να ξέρουμε πού πάνε τα εκατομμύρια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου