Οι Amish είναι μια αδελφότητα χριστιανών (περίπου 350.000 χιλιάδες)
που μετά από σχίσμα στην Ευρώπη (18ος αιώνας) αναγκάστηκαν να
μεταναστεύσουν στις ΗΠΑ (κυρίως Πενσυλβάνια) προκειμένου να αποφύγουν
διώξεις. Ζουν σε κλειστές ενορίες που καθοδηγούνται από
ιερωμένους. Είναι γνωστοί για την απλή διαβίωση και κυρίως την άρνηση να
υιοθετήσουν τη σύγχρονη τεχνολογία. Μεταξύ άλλων απαγορεύεται η χρήση
του ηλεκτρικού, των τηλεφώνων και των αυτοκινήτων. Οι Amish
μετακινούνται αποκλειστικά και μόνο με κάρα. Σε γενικές γραμμές, ο
τρόπος ζωής των Amish έχει μεγάλη απόκλιση από εκείνον της σύγχρονης
κοινωνίας, συνεχίσουν να ζουν σε έναν κόσμο προσκολλημένο στους τρόπους
και τις συνήθειες εκατοντάδων χρόνων πίσω.
Αυτά συμβαίνουν σήμερα
σε μια εποχή που η τεχνολογία κάμνει άλματα, αλλάζει με ρυθμό ασύμβατο
με τον άνθρωπο δημιουργώντας προβλήματα στις μεγαλύτερες ηλικίες που
δυσκολεύονται να προσαρμοστούν.
Όμως, ο σύγχρονος άνθρωπος δεν μπορεί να αποκλείσει την τεχνολογία από τη ζωή του. Αυτό ισχύει ειδικά για τους αυριανούς πολίτες της κοινωνίας μας, τους σημερινούς μαθητές. Δεν μπορεί να διδάσκουμε τους αυριανούς πολίτες του τόπου με μεθόδους του χθες. Επομένως, με δεδομένο τις ραγδαίες αλλαγές που επιφέρει η επιστημονική ανάπτυξη και οι νέοι τύποι οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας η έμφαση στα σχολεία πρέπει να είναι στο συνδυασμό μιας ικανοποιητικά πλατιάς γενικής εκπαίδευσης με εμβάθυνση σε επιλεγμένα θέματα χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη τεχνολογία. Αυτό το γενικό υπόβαθρο προσφέρει το διαβατήριο για τη δια βίου εκπαίδευση που αυξάνει την επένδυση στον άνθρωπο και στις γνώσεις αναβαθμίζοντας τη σημασία της απόκτησης βασικών δεξιοτήτων.
Αναφέρομαι στην πλήρη απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία, ενός «εργαλείου» με τρομερές δυνατότητες. Τις μέρες μας αναβαθμίζεται η σημασία της απόκτησης βασικών δεξιοτήτων, συμπεριλαμβανόμενου του ηλεκτρονικού αλφαβητισμού και αυξάνονται οι ευκαιρίες για περισσότερο ευέλικτους τρόπους μάθησης.
Βασική αρχή της παιδαγωγικής διαδικασίας είναι η συμμετοχή του μαθητή˙ η επιτυχία του εκπαιδευτικού έγκειται στο να κινήσει το ενδιαφέρον του μαθητή ώστε αυτός να παρακολουθεί το μάθημα. Ήδη υπάρχουν αντιδράσεις από την απαγόρευση των κινητών τα οποία αποτελούν μέρος της καθημερινότητας των μαθητών. Πιο αποτελεσματικό θα ήταν να διδαχθεί η σωστή χρήση των κινητών παρά η πλήρης απαγόρευσή τους.
Χωρίς καμιά αμφιβολία, καταλυτική είναι η επίδραση που άσκησε, σε όλους τους τομείς των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων, η χρήση της τεχνολογίας των ηλεκτρονικών υπολογιστών˙ τηλεπικοινωνίες, ΜΜΕ, τραπεζικό σύστημα, βιομηχανία κ.ά. Σήμερα, οι ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της πληροφορικής, αλλάζουν ριζικά τα δεδομένα κυρίως στα μέσα που μπορούν να αξιοποιηθούν αποτελεσματικά σε εκπαιδευτικές εφαρμογές.
Οι πρώτοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές (mainframe) είχαν πελώριες διαστάσεις και δούλευαν με λυχνίες (μέχρι 10,000, υπήρχε ειδικό συνεργείο να τις αλλάζει). Είχαν πολύ λίγες δυνατότητες, κυρίως τις βασικές πράξεις αριθμητικής με γρήγορο ρυθμό. Το σύγχρονο κινητό σε μέγεθος παλάμης, εκτός από τηλέφωνο, κάμνει όλες τις πράξεις αριθμητικής, διαθέτει φωτογραφική, GPS, αισθητήρες και πολλά άλλα. Σίγουρα η υπερβολική χρήση κινητών, η κατάχρηση έχει αρνητικές συνέπειες όπως αναφέρεται σε πολλές έρευνες, όμως εκείνο που πρέπει να διδαχθούν οι μαθητές είναι τη σωστή χρήση και την αξιοποίηση του. Βασικός μαθησιακός στόχος πρέπει να είναι οι μαθητές να είναι σε θέση να προσδιορίσουν και αξιολογήσουν τις ηθικές επιπτώσεις δράσεων για ιδιώτες και οργανισμούς που βασίζονται σε δεδομένα. Να είναι σε θέση να γνωρίζουν και να περιγράφουν τεχνικές για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, την ηθική ανταλλαγή δεδομένων και την ελαχιστοποίηση τόσο της συλλογικής όσο και της ατομικής συνεπαγόμενης βλάβης.
Ο αυριανός πολίτης πρέπει να γνωρίζει πώς να κατακτά την επιστημονική γνώση με κατάλληλες διαδικασίες. Έτσι θα οικοδομείται η γνώση (constructivism) σύμφωνα με την θεωρία του Jean Piaget. Επιβάλλεται ποιοτική (όχι ποσοτική) παιδαγωγική πρακτική, επέκταση της γνώσης, κατανόηση του περιβάλλοντος, ενθάρρυνση της περιέργειας, διερεύνησης θεμάτων, κατάκτηση αυτονομίας (εργαζόμενοι σε ομάδες ώστε να καταπολεμείται η απομόνωση) και κριτική αίσθηση για την κατανόηση της πραγματικότητας.
Αδιαμφισβήτητα ο απλός πολίτης καλείται να διαχειριστεί μεγάλο όγκο πληροφοριών που δεν εγγυώνται την απόκτηση ουσιώδους γνώσης. Επομένως, πρέπει να έχει την ικανότητα να επιλέγει τις αξιόπιστες πηγές από την παραπληροφόρηση (fake news). Χρειάζεται η διεργασία της επεξεργασίας της πληροφορίας, που με σαφείς και συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους θα μπορούσε να προσφέρει δημιουργικά ο εκπαιδευτικός. Αυτή είναι μια δεξιότητα που πρέπει να αποκτήσουν οι μαθητές μας. Τέλος, τα Smartphone μπορούν να αξιοποιηθούν για ερευνητικούς σκοπούς π.χ. (Smartphone experiments in Undergraduate Research, Sabrino Barro, Chloé Beguin, Dylan Brouzet, Leo Charosky, Luis Darmendrail, Andreas Müller (University of Geneva, Section of Physics).
Ας αξιοποιηθεί η δημιουργικότητα του μαθητή καλλιεργώντας τις δεξιότητες του ώστε να εφευρίσκει τρόπους χρήσης νέας τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ας μην απαγορευτεί η χρήση κινητών αλλά να διδαχθεί η σωστή χρήση.
Πηγή: https://www.philenews.com/apopsis/arthra-apo-f/article/1489569/kinita-tilefona-sta-scholia/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου