Είναι καλό σε κάποια θέματα ν’ αφουγκραζόμαστε και την άποψη των ειδικών, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ευαίσθητες πτυχές που έχουν να κάνουν με τα παιδιά μας και ειδικότερα με την εκπαίδευσή τους.
Τελευταία ήλθε στο προσκήνιο το θέμα της χρήσης των κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές Μέσης Εκπαίδευσης στα σχολεία. Οδηγείται μάλιστα στην Ολομέλεια της Βουλής, μετά από διεξοδική συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή, της εισήγησης του υπουργείου Παιδείας, η οποία εστιάζει στη δυνατότητα των μαθητών/τριών που φοιτούν στη Μέση Εκπαίδευση να μεταφέρουν το κινητό τους στο σχολείο, αλλά αυτό να είναι απενεργοποιημένο και τοποθετημένο στην τσάντα, ακόμα και στα διαλείμματα.
Το σίγουρο είναι ότι υπάρχουν κάποια ισχυρά δεδομένα, τα οποία δεν μπορούν ν’ αγνοούνται, κυρίως σε τέτοια ζητήματα που αφορούν και την σωματική και την ψυχική υγεία των παιδιών, με βάση διεθνείς έρευνες. Πολύ δε περισσότερο ακόμα όταν επιδρούν ανασταλτικά και στο μαθησιακό κομμάτι.
Όταν μάλιστα τα επιχειρήματα είναι τόσο τεκμηριωμένα επιστημονικά και άλλως πως, και συνδέονται με πρακτικές ή και τάσεις, που ακολουθούνται στο διεθνές περιβάλλον, τότε θα ήταν μέχρι και εγκληματικό να σφυρίζουμε αδιάφορα και να συμπεριφερόμαστε με εμμονές.
Χώρες που τα εκπαιδευτικά συστήματά τους εμφανίζονται ως προηγμένα στον τομέα της εκπαίδευσης, ανέκρουσαν ήδη πρύμναν στο θέμα της χρήσης κινητών ή και smartphones από τους μαθητές και δεν δίστασαν να προχωρήσουν σε απαγορεύσεις. Για παράδειγμα, οι Φινλανδοί που θεωρούνται ως ιδιαίτερα ευαίσθητοι στα θέματα της εκπαίδευσης και πρωτοπορούν σ’ αυτά, διαπίστωσαν – όχι με απλές ενδείξεις αλλά με αποδείξεις επιστημονικά τεκμηριωμένες – ότι τα παιδιά σιγά σιγά είχαν δυσκολία στο να γράψουν, να σχηματίζουν γράμματα, λέξεις και ορθογραφία.
Το παράδειγμα της Φινλανδίας επικαλέστηκε πρόσφατα και ο καταξιωμένος Καθηγητής Γιώργος Μπαμπινιώτης, ο οποίος, δίνοντας τα εύσημα στην Ελληνική Κυβέρνηση για την απόφασή της ν’ απαγορεύσει την χρήση των κινητών στα σχολεία, επεσήμανε ότι μετά από μια δοκιμαστική περίοδο έσπευσε να περιορίσει την χρήση ebooks στα σχολεία και να επιστρέφει στο παραδοσιακό βιβλίο. Ο γνωστός Καθηγητής Γλωσσολογίας γίνεται ακόμα πιο σαφής όταν παρατηρεί ότι «η σχέση δασκάλου και μαθητή δεν αντικαθίσταται ποτέ. Το ζήσαμε αυτό με την πανδημία»
Μάλιστα, κάνει ακόμα ένα βήμα πιο πέρα, όταν δεν περιορίζεται μόνο στα παιδιά και το σχολείο. «Το κινητό τείνει να γίνει προέκταση όλων των παιδιών, αλλά και των ενηλίκων. Αυτό σημαίνει μια εξάρτηση, ένα εθισμό, του χειρότερου μάλιστα είδους».
Δεν υπάρχει από την άλλη καμιά αμφιβολία ότι η τεχνολογία γενικότερα στα χέρια του ανθρώπου είναι μια μεγάλη ευλογία. Από ευλογία, όμως, εύκολα μετατρέπεται σε κατάρα, όπως συμβαίνει σε όλα στη ζωή μας, όταν είναι δυσδιάκριτες οι γραμμές της χρήσης από την κατάχρηση. Είναι τελικά θέμα προστασίας των ιδίων των παιδιών μας σ’ ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα.
Πηγή: https://www.philenews.com/apopsis/arthra-apo-f/article/1513078/i-ikanotita-n-afougkrazese/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου